Annons:
Etikettweight-pull-i-allmänhet
Läst 2414 ggr
[Anata]
2016-01-01 19:52

En fråga om WeightPull

Jag testade detta när vi bodde i Östra Göteborg.

Min tik så klart gillade de första gången sen andra gången var de inte lika waow. 
Hon började dra hysteriskt efter de i både halsband och sele. Att gå i de området som dom tränade blev inte en möjlighet för mig vilket blev tråkigt till slut.

Idag går vi med Retrivet Koppel högt. Och hon drar inte lite mycket om vi inte ska till hundrastgården ;) 

Men efter vi testade detta så är sele helt omöjligt för oss :/ 

Men de hade sina fördelar med. Hon blev inte så spänd runt nya hundar. Hon kunde göra utlopp för de hon kände mm. Vi borg bara kedja inte vagn med vikt. Vilket man uppenbar måste om man vill tävla.

Samt att man måste ha sin hund vaccinerad vilket jag inte kan eller kommer göra. Då jag hade varit nära på att förlora henne båda gångerna av vaccinationen.

Hur får ni era hundar att inte dra i sele/halsband och hur gör ni som har en hund som är allergisk mot vaccinationer?

Annons:
taylor__lambert
2016-01-01 20:16
#1

det kan ta ett tag innan hunden fattar skillnaden mellan arbeta och vanlig promenad när man börjat DW första gången. Viktigt är då att träna från början. Jag har kört med "work" när vi kör DW, då vet min hund att "nu ska jag dra kedja" och drar på, sen kan vi ha sele på promenad och har också sele vid spår men då är "spår" kommandot för att spåra. Kör också vanligt drag där "hike" innebär att han ska dra på annat sätt än DW. Men allt detta tar tid innan dom fattar, vissa förstår fortare än andra. Bästa är alltså att träna in en bra av och på knapp som hunden vet att "nu ska jag jobba" och "nu ska jag gå normalt".

Min hund blir super speedad när han ser mig ta fram rätt utrustning för dagens skoj och kan då dra hysteriskt i halsband innan vi kommit fram, men jag ser det som positivt, är han taggad betyder det att han gillart, men han märker ju om vi bara ska på promenad så då blir han inte lika speedad.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[Anata]
2016-01-01 20:32
#2

Efter vi testade de så har inte sele eller halsband funkar och mina armar värkte varje dag. Efter flytt och nu på retriver koppel så värker de inte :)

Jag vill gärna göra detta för henne men De gör ont

taylor__lambert
2016-01-01 20:50
#3

testat expander koppel? Det minimerar styrkan för hunden och det är mer ergonomiskt för kroppen, testa i en djuraffär, de flesta butiker har en sån, och kolla hur det känns. Man kan även ha ett midje bälte då du använder hela din tyngd att hålla emot hunden när den drar.

Personligen skulle jag inte ha retriever koppel på hund förutom vid tävlings syfte eller om jag enkelt ska ta av och på hunden koppel, mest pga den skada det kan ge

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Upp till toppen
Annons: