Annons:
Etikettweight-pull-i-allmänhet
Läst 2583 ggr
Tanjis
2015-02-16 14:49

Kippis vill börja med WP

Hej hej! Nu är testa på gång bokad åt min ett och ett halvår gamla welsh corgi cardigan tik Kippis. Jag känner att jag har hittat en seriös och bra klubb och en väldigt nyttig hundsport som stärker hundens kropp. Jag har pratat med en ansvarig på klubben om detta (bland annat): att jag känner mig lite osäker på hur det funkar med corgi ryggen, visst corgis är ju knappast känsliga som taxar men corgi ryggen är ändå något som ska finnas med i bakhuvudet. Svaret jag fick var att det är väldigt nyttigt för en långryggad då det stärker ryggmusklerna och förebygger framtida ryggskada, inte helt naturligtvis men till stor del. Vad tror ni om en långryggad wp hund? Sen undrar jag över selen. Kippis har ju ganska så speciella mått så jag vill gärna att selen ska anpassas efter hennes speciella mått, finns det någon som vet någon i Örebro som kan sånt här riktigt bra? Alternativt någon man kan ringa som kan vara med i tel medan jag tar måtten. Vart beställer man selarna? Berätta gärna om er och era wp hundar, tävlar ni? Vad har ni för ras? Hur länge har ni hållt på? Har ni tips och erfarenheter ni vill dela med er av? Berätta så mycke ni vill, jag är sjukt nyfiken på svar och er wp historia :)

Annons:
DeniceP
2015-02-27 13:42
#1

Tror ABSOLUT att WP och DW kan vara oerhört nyttigt för en Corgi! Som du redan fått som svar, så är det bra eftersom det stärker rätt muskler och gör hela hundens kropp mer uthållig :)
Det finns idag MÅNGA seltillverkare som har väldigt bra kundkontakt och som gärna hjälper till med mätning och så, råder dig till att gå med i WPgruppen på fb, där är många tillverkare länkade :)

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

Tanjis
2015-02-28 22:04
#2

Tack så jätte mycket för svar! Vart aldrig av i lördags då ledaren blev sjuk, i dag har jag jobbat delat, men nästa vecka smäller det :) får se vad min corgi tjej säger!

Ruzicka
2015-03-13 15:30
#3

Jag kör ju WP med Nelson, som också är en corgi som du vet. :) Vi har tränat i en månad bara hittills, två gånger i veckan. Han fullkomligt älskar det, och är så stolt när han drar. Jag tänkte som du, oroade mig lite för ryggen (skapade faktiskt en tråd om det här på forumet när jag fortfarande höll på med rasval), men fick samma svar - att det skulle vara nyttigt. Och jag tror faktiskt på det. Om man är försiktig och ökar långsamt tror jag bara att det bygger och inte sliter. Det är ju lugnt och jämnt, inte hastigt och ryckigt som i tex agility som jag tror sliter mer. Sele beställer jag från Danmark, men den har inte kommit än så jag kan inte rekommendera än heller. ;) jag gjorde så att jag bad erfarna från min klubb att mäta ett par gånger, sedan mätte jag ett par gånger och så använde jag typ medianen. Lycka till, vi kanske ses på tävlingsbanan om något år! :D

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Tanjis
2015-03-14 07:42
#4

#3 gud va roligt :) vi började förra veckan :) gjorde ett youtube klipp av det om du vill se, kommer inte ihåg vad videon hette men det räcker nog att skriva "kippis weight pull"

Tanjis
2015-03-14 07:42
#5

Ler the best corgi win ;)

Ruzicka
2015-03-15 18:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Hittade det! Så kul att se, och vad duktig hon var. ^^ Vad menar du med att Zmurfis har "bad legs"?

Vi körde start och stopp idag, på gräs och i sandbacke, för första gången. Hittills har vi dragit max 4kg (20% av kroppsvikten) under 2km-rundor, men skall öka till 5 kg nu. Och idag till start och stoppet fick vi låna en lite tyngre kedja som "typ väger 5-6 kg". Det var deras lättaste kedja. Och han försökte och försökte, men han kunde inte komma framåt alls. Då blev jag fundersam och vägde kedjorna, som vägde 10 kg! Inte konstigt att han inte kom framåt när vi gjorde ett sådant hopp. Nelson blev låg och osäker, och jag skämdes för att jag lyckades förstöra hans självkänsla redan första gången vi tränade start och stopp. Vi byggde upp självkänslan igen tillslut och han tyckte att det var jättekul efteråt, men det blev så painstakingly obvious för mig hur långt vi har att gå, om vi ens någonsin kan tävla mot staffar och amstaffar. Vi missade kanske att bygga upp min självkänsla efteråt…? >.>

Har ni köpt sele än, varifrån i så fall? Vi väntar på vår, så vi har en döful lånesele än så länge. Vill ha vår sele!!

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Annons:
Tanjis
2015-03-15 21:11
#7

#6 zmurfan är min gamla blue merle på snart nio år, hon är en gammal avelshund och rätt så sliten efter alla valpar. Hennes vänstra framben är väldigt känsligt och hon får lätt ont i det av minsta lilla och haltar i perioder, veterinär kan inte säga vad det kan vara mer än att det benet är känsligt, hon har smärtstillande vid behov och iomed det då får hon inte träna wp eller DW men hon är så nöjd med att bara få vara med och sniffa vovvar i rumpan :) Kippis har bara varit med två gånger nu och drar bara 2.5 kg men hon är ju en rätt liten tik. Dock i går var vi och gjorde backintervaller, det var super tungt efter ett tag då backen var lång och jätte brant, ska göra ett till klipp på det :). Vad snabbt du ökar, är det vad "ledarna" rekomenderar, dock ser han bra mycke större ut än kippis :o Lol det är märkligt att vi både väljer samma ras, tyska karlar och nu samma sport ;) Nä vi har inte beställt sele än, dom är lite fjantiga på klubben och vill inte hjälpa oss med att mäta innan klubbavgiften är betald men dom rekomenderar nått som jag inte minns va det hette, ska ta reda på det :). Tror att kippis kommer få rosa band, turkos teddy och sen vill jag ha brodyr i skrivstil där det står "No Hard feelings" på, hennes kennelnamn och väldigt passande på hennes personlighet, Hon har ett hjärta av guld men det blir tokigt då och då men inte med flit ;)

Tanjis
2015-03-16 12:25
#8

Andra delen av kippis weight pull serie

Ruzicka
2015-03-18 15:53
#9

#7 Stackars Zmurfan. :/ Men sålänge hon inte mår dåligt av det är det ju ingen fara. Man kan ju bli lycklig på andra sätt än att dra jue! 😃

Nelson väger 19,5 kg, ungefär. Vi började på 3 kg när vi började med DW. Så det är nog rätt lika i procentsats som vad ni börjar på. Vi ökar ungefär med 1 kg per 2,5 veckor i DW, tränar två gånger i veckan. Vi har inga ledare, det är bara en träningsgrupp, så det är jag som bestämmer helt själv. Med tips från de mer erfarna, såklart! Jag tycker att det är rätt tydligt när det är dags att öka. Nelson slutar fokusera på att dra och börjar sniffa, vill kissa osv. Han drar mycket i kopplet också och är allmänt opåverkad av vikten bakom honom. Det blir mer som en vanlig promenad, liksom. 

Men ökningen förra gången blev ju inte som den skulle. Det blev ju för mycket, på tok för mycket. Men man kan inte jämföra den ökningen med ökningen man gör i DW heller. Om han drar 5 kg i DW, så tänker jag ändå att han skall dra mer i start och stopp, när man drar bara 5 meter och sedan vilar ett par minuter. Typ 3 kg mer tycker jag är lagom såhär i början för honom vid korta drag. Jag vill ju ändå vänja honom vid att det är tyngre i tävlingssituationer än i DW, så han inte får en chock senare i träningen och tröttnar. Men förra gången blev det ju 6 kg mer, alltså mer än dubbelt som han dragit förr. Inte okej! 

Oh, det låter massafint! Lova att visa när du fått den? :D Drygt att de inte vill hjälpa, vilken himla tråkig inställning!

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Tanjis
2015-03-20 20:57
#10

Zmurfan tycker att det är as mysigt att få vara med bara :).

Vilken stor gos :D passade uppfödarans hundar en vecka och bode där medan hon var i norge och just då (hon har inte kvar honom längre) så hade hon en stor gos hanhund som heter markus, han var unghund och hade massa energy och var väldigt stressed av att vara I sin inhängnad och att agera avelshund så därför är han inte kvar, men han va så go så. När Zmurfan faller av pinnen blir det nog en hane och en gärna en stor gos plutt! Kippis väger 12,5 och är en petit liten donna <3

Man börjar på 10% tydligen, vet inte när dom tycker att man ska öka I min klubb men jag förlitar mig på dom, som hon håller I det mest har både vunnit sm och em flera gånger.  Hon säger att det kommer ta tid innan vi får dra vagnen, ivrig är jag att komma igång på riktigt med vagn och tävlingar och allt men jag vill ändå inte hasta fram med risk att min lilla tjej blir skadad <3 .

Tycker att dom är jätte trista med att dom inte vill mäta, dom säger att det är en medlemsförmån och då jag ännu inte är medlem så vill dom inte hjälpa mig :(

Ruzicka
2015-03-22 15:53
#11

Jag som alltid har tyckt att Nelsonrumpan är rätt liten. :P Men 12 kg måste väl vara rätt litet även för en tik, väl? Jag är också rätt ivrig att komma igång med vagn och allt, men det är bara att försöka hålla in hästarna och odla lite tålamod. :P Jag är mer rädd för att han skall tappa sugen snarare än göra sig illa eller inte orka. Underhunden behöver i huvudsak den mentala träningen, han behöver öka sitt självförtroende och skaffa sig lite jävlar anamma. ;) Både han och jag är rätt duktiga på att underskatta oss själva… Tänker du bli medlem? :)

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Tanjis
2015-03-22 15:57
#12

ne men det är ju han som är en stor hanne, hanar väger inte mer än 20 kg.

hon är väldigt petit och söt :)

Ruzicka
2015-04-07 22:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Gör de väl! Upp till 24 har jag alltid hört. :) Kolla vår snygga sele som nyss kom! Hur går det för er?

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Annons:
Tanjis
2015-04-08 08:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

OH vad han blev stilig! Det står stilla för oss nu då kippis fått för sig att börja löpa, hon är dock snart färdig med det så då är vi i full fart igen. Så dumt att vi inte fick någon sele innan hon började löpa, då hade vi kunnat gått egna rundor. Men det har vart fokus på annat nu som balansräkning och att bygga upp konditionen, det ska ju vara bra komplement till weight pull. As bra för min del med då jag har kommit igång med att jogga på riktigt nu när det finns så bra syfte till det, förr har jag kommit igång men slutat lika fort igen, haha, bilden är efter en jogging tur, helt slut båda två. Vi ser fram emot att komma tillbaks till klubben nu när hon snart är färdig med löp

Upp till toppen
Annons: