Annons:
Etikettträningsdagbok
Läst 1778 ggr
nominous
2014-06-09 12:24

DW - ålder, belastning och tempo?

Har lite frågor ang DragWeight. Jag har en amstafftik på snart 11 månader som jag tänkte börja sysselsätta med lite DW. Hon är invand med WP-selen ordentligt och har nu två gånger fått gå med en jättelätt skramlig kedja för att vänjas med ljudet och att det händer saker bakom henne. Hon är väldigt välmusklad och har rejält bra kondition utan att ha tränat något ännu då hon springer lös i stallet 5 timmar om dagen och har gjort det sedan valp. Hon härjar och busar med det mesta så hon är i fin form utan att jag har pressat henne till något Nu tycker jag dock att det börjar bli dags att belasta henne lite smått så hon ska nu få börja träna lätt. Men jag är helt grön inom DW så jag är lite osäker på hur mycket och hur fort man vågar börja belasta dem i så pass tidig ålder. Hur hade ni lagt upp arbetet med min hund from nu? Meningen är inte att utöva WP utan jag vill bara låta henne dra för träningens skull. Så det är långa drag som är meningen. Sedan funderar jag på tempo. Hittills har jag lärt henne att med WP-selen är det skritt som gäller (hon travar gärna annars) för jag upplever att hon jobbar bättre så) men vilket tempo brukar ni jobba i? Det känns som de lägger ner sig bättre och djupare i skritt, men det går ju ganska sakta. I trav kan de ju fuska mer med att springa snett och dra ojämnt. Men jag hade ju hellre power-walkat så det ger mig lite också än att smyga fram :p Hur ska man tänka ang tempo? Variera i de lägen de jobbar bra i både skritt och trav? Tack på förhand :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: