Annons:
Etikettweight-pull-i-allmänhet
Läst 1813 ggr
annie-ess
2013-12-25 20:49

Börja med WP/DW

Har en 10 månaders kille som blir 1 år i februari, och jag är nyfiken på detta med weightpull/dragweight men har lite frågor.. 

Jag vet i princip ingenting! Hur börjar jag? Finns det någon sida med bra information? Ska jag beställa en sele, och sedan gå ut med honom små rundor och vänja honom vid den? Hur länge då? Sedan, vikterna ni har på, är kätting/kedjor, vad får ni tag på dem? Är dem speciellt för dessa ändamål? Vad är en bra vikt att börja på? Hur länge/långt ska man gå första gångerna? Har en amstaff/staff han väger väl ca 25-26 kg nu 52-54 cm i mankhöjd. Har ni bra kommandon i samband med detta? 

Men Weightpull innebär träning/tävlingstillfälle där hunden ska dra en kärra med vikt? Men sysslar alla med det härinne, eller finns det några här som gör det som ''hobby'' och kör med Dragweight istället, alltså låter hunden gå i skog och mark med vikter? Kan man endast göra så också om man vill? 

Tacksam för svar

Annons:
[Bolten]
2013-12-29 17:41
#1

Var bor du någonstans? Klubbar brukar vara väldigt hjälpsamma med nybörjare :)

Finns en hel del bra artiklar här inne som jag absolut rekommenderar dig att kika på om du inte redan gjort de. 

Jag kör DW just nu med mina men har planer på att börja med vagn på den ena så småningom och här inne finns både DW och WP personer :)

Upp till toppen
Annons: