Annons:
Etiketthundar-i-allmänhet
Läst 1909 ggr
Cahira
2013-11-18 01:55

Drag med långryggshund?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som vet om det är en hälsorisk att dra med en långryggad hund? Antaget att hunden är friröntgad och man har bra sele, drar "lagom tungt" och så vidare. Tror inte det blir seriös/tung wp men behöver verkligen hitta olika aktiviteter som kan bränna ut lite energin ur Apache, snart två år. 

Ökar man risk för diskbråck eller är det rent av ett bra sätt att hålla ryggen frisk? 🤔

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
[Bolten]
2013-11-18 04:37
#1

Jag har en bekant som kör DW/WP med sin tax utan problem. Hon tar de i lugn takt, inga tunga vikter utan börjar väldigt sakta med små vikter och små sträckor samt ordentlig upp/ned värmnig. 

Jag skulle personligen inte våga dra allt för stora vikter men mindre vikter tror jag bara är bra för ryggen! :)

Cahira
2013-11-18 04:46
#2

Då känner vi nog likadant. Jag kan tänka mig dra typ pulka eller mindre kälke eller ett däck (och liknande) nån mindre sträcka men skulle inte lasta på höbalar precis. 

Men då är jag nog på rätt spår/tänk iallafall. Hur många % av hundens vikt tror du man törs klättra upp till? 

Kanske bara "stannar" på att dra kättingar.. får fundera på det här. 🤔

Tack för svar. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Bolten]
2013-11-18 06:51
#3

#2 Vågar jag inte svara på 🤔 Hur mycket man kan dra med en hund med lång rygg är beroende på individ också. 

Jag hade börjat väldigt försiktigt och sedan ökat stäckan/vikt och se hur hunden klarar de :) Finns de några WP klubbar nära dig?

Cahira
2013-11-18 20:33
#4

#3 Folk kan inte ens klippa korna på sin hund själv så jag har inte direkt höga förväntningar… :/ Bor ju mitt ute i landsbygden/skogen. Hittat ett ställe som håller kurser för allmänlydnad, tävlingslydnad, agility och rallylydnad men inte sett nåt "ovanligare". 

Tror jag ska satsa på endurance istället för vikt med denna hund. Mindre vikt längre sträckor. Det är ju mer uttröttande vilket är hela poängen med tanken. 🤔 Jag vill inte ryggsäcka honom utan tror drag är på nåt sätt hälsosammare då det inte ligger "ovanpå" ryggen men ändå är ryggstärkande. Mer naturligt på nåt sätt.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Bullen300]
2013-11-18 22:33
#5

mina har (enligt mig) en ganska mellan lång rygg med korta ben, de funkar jättebra att dra. dock bör man ta det sakta

Cahira
2013-11-18 23:28
#6

#5 Tack för input. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Chilli10
2013-11-24 23:28
Cahira
2013-11-26 01:57
#8

#7 Tack! :) Mycket hjälpsamt! :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: