Annons:
Etiketthundar-i-allmänhet
Läst 1491 ggr
[Bolten]
2013-09-16 20:24

Era hundar

Vad har ni för hundar?

Varför har ni valt just den rasen/blandrasen och vad gör ni med era hundar?

Annons:
MittHundliv
2013-10-22 23:05
#1

Har en dalmatiner. Valde dalle för deras personlighet och för att jag är väldigt intresserad av road-trial. Annars tränar vi DP, spår och allmän lydnad. Vi har även börjar lite smått med WP men då vi har tio mil till träningen så händer de inte så ofta att vi åker dit och vi har inte hunkit skaffa sele och kätting hem ännu :)

[Bolten]
2013-10-23 01:24
#2

#1 Vad kul att du har en dalmatiner! Har själv en dalmatiner korsning :)

MittHundliv
2013-10-23 13:17
#3

#2 va härligt. Dalmatiner är en underbar ras, mer kan man inte säga :P

litenvovve
2013-10-31 22:04
#4

Har en chihuahua på snart 2 år. En chihuahua var inte den ras jag hade tänkt mig från början. Hade tidigare amstaff men av olika anledningar flyttade hon när jag blev sjuk. Sambon ville sen skaffa hund när vi flyttat ut på landet och hans drömhund var chihuahua. Sagt och gjort. Första chihuahuan flyttade hit. 

Jag har inget större mål för honom mer än att utvecklas inom dels den sociala biten men även testa på lite olika sysselsättningar och träningsformer. Just nu har vi börjat lite smått med agility. Annars så är det den sociala biten vi tränar mycket på!

För två månader sedan flyttade ytterligare en liten chihuahua hit. Detta är en omplacering som var i mycket taskigt skick vid flytten. Idag är han nykastrerad och han verkar se ljus. Våra allra första mål är att han ska få ro i kroppen och bli rumsren, samt kunna se sitt koppel och ha det på sig utan att få panik. Där har vi att jobba på. Sedan vet jag inte vad vi ska hitta på. Kanske agility där också men allt beror på hur den lille utvecklas :) 

Så, vi som inte skulle ha hund har nu två stycken. Lätt det bästa val jag tagit i hela mitt liv.

Gallskriket
2013-11-01 22:18
#5

Har en omplacerad blandis tjej på 4 år här hemma. Min sambo har haft hund tidigare och när möjligheten kom för att skaffa en hund så slog min sambo till. Jag var väldigt skeptisk i början och ansåg att hunden skulle vara min sambos. Men när vi väl träffade hunden som nu är här hemma hos oss så ändrade jag mig ;)

Vår tjej har haft det väldigt tufft tidigare, tagen alldeles för tidigt ifrån mamman, blivit instängd flera dygn i sträck med ett gäng katter och säkert andra saker som vi inte vet. Så hon har väldigt svårt att läsa andra hundar och tar försvar som första val vid alla hundmöten. Men hon är världens goaste och skulle inte byta henne för någon annan hund!

Min sambo ville ha en "aktiv soffpotatis" och vi båda uppskattar amstaffens mentalitet, så det blev en blandis. Sen när man tar en omplacering så kan man inte välja ras som om man köper en hund via en uppfödare. Vi tränar mycket DW, lydnad, dog parkour mm, imellan så ligger tösen gärna i soffan och sover ;)

Sajtvärd på problemhundar.iFokus
Calliethedog.blogg.se ❤

[Bolten]
2013-11-02 00:09
#6

#5 Trist att höra att hon farit illa men skönt att hon har de bra nu! :D

Annons:
Cahira
2013-11-18 02:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Första hunden blev en dvärgschnauzer för rasen passade familjen perfekt. Hon blir tio år i februari. 

Andra hunden blev en 11månaders mittelspitz. Han bor hos mina föräldrar nu. Valde honom för jag har alltid varit svag för spetsar och tänkte tävla med honom. Då jag flyttade kunde han inte följa med p.g.a. hans enorma jaktlust som hade satt hans liv i fara här.

Sedan flyttade jag in hos en vän i Minnesota som hade en pekingese och en border collie/collie blandis. När borrelian vann och pekingesen fick för ont för att det skulle vara värt att kämpa längre så adopterade vi en hund på Last Hope Inc och jag fastnade för två hundar. En australian cattledog/corgi och en border collie/corgi och jag funderade i 2-3 dagar innan jag kom fram till ett beslut vilken som skulle bli ett hopp inför tävlan istället för spetsen. Båda såg likadana ut men med olika färger och var ganska precis lika gamla med. Jag valde BCmixen för att jag insåg att han behövde mig mest. Cattledogen var stabilare mentalt och skulle lättare få ett hem. Jag trodde länge att denna nervösa rädda individ skulle behöva avlivas men jag ångrar verkligen inte mitt val. Jag har alltid varit svag för border collies och corgis och detta är verkligen allt jag drömt om i en tävlingshund och mer därtill. 

Blir tävlan i freestyle som huvudmål med honom, men kommer även testa på massa andra saker vid sidan om för att roa oss båda. Har redan påbörjat personsök och apportering och tanken på agility och drag i någon form har slagit mig ett par gånger men vi får se. :) Han har hög arbetsdriv och mycket energi att göra sig av med. :)

Så svaret är: Jag har tre hundar. En dvärgschnauzertik 9 år, en border collie/collie hane 11 år och en border collie/corgi 2 år i december.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: