Annons:
Etikettweight-pull-och-hälsa
Läst 1295 ggr
[Bolten]
2013-09-09 22:49

Röntga

Verkar vara lite delade meningar om de här med att röntga och ålder, vad tycker ni? 

Är de en självklarhet att röntga en hund som man ska köra WP/DW med? Är de en självklarhet att röntga en hund även om man inte ska dra med den (oavsett renras eller blandras)? 

Vilket ålder tycker ni de är okej att börja dra i? I hänsyn till både de fysiska och psykiska.

Annons:
DeniceP
2013-09-09 23:56
#1

Alltså, om man ska träna med tyngre vikter och väldigt ofta, så bör man nog röntga tycker jag, även om det är en blandras, då det trots allt sliter mycket på leder osv. Tränar man då utan att ha friröntgat hunden, så kan man ju tyvärr förstöra hunden för all framtid :/

Vid ett års ålder eller när hunden är färdigvuxen tycker jag att man kan börja träna med tyngre vikter, men att vänja vid sele och att dra lättare saker bakom sig kan man ju börja träna mycket tidigare än så! :)

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

[Bolten]
2013-09-15 23:37
#2

Jag tycker faktiskt att de är en självklarhet att röntga hunden oavsett ras/blandras eller om man ska träna WP/DW eller inte. 

Vid 1,5-2 års ålder drygt tycker jag de är lagom att börja med lätta vikter. Med tyngre vikter väntar jag tills 3 år drygt eftersom de är då någon gång de är färdigvuxna.

Upp till toppen
Annons: