Annons:
Etikettweight-pull-i-allmänhet
Läst 2326 ggr
Endezeichen
2013-08-02 11:50

Vilken ålder börjar man och vem kan? Hur?

Har just upptäckt att det finns fler raser än Amstaff och Pitbull som drar Weightpull och Dragpull. Detta ögonöppnandet har gjort mig väldigt intresserad av sporten med en tanke att någon av mina små skulle kunna pröva lite själv. Men då är frågan: Vilka raser klarar Weightpull respektive Dragpull? Jag har själv en hundras i strax under medelstorlek i spetstyp, och är något fundersam över hur det ska gå. Jag har två vuxna hundar som är ett år respektive sex år, båda är friska och HD-röntgade med resultat A. Tänker mest på ettåringen då hon visar mer intresse för arbete inom den här typen (har prövat att dra pulka med sexåringen i vintras men hon var inte alls för förtjust), men tänker att hon får växa till lite först? Vilken ålder kan man börja?

Hur börjar man?

Visst anpassas vikterna efter hunden? Så att hon inte tvingas dra något som är alldeles för mycket eller rent av skadligt?

Lite många frågor men jag blev intresserad :3.

Visste inte var jag skulle lägga denna tråd. Skulle kunna lägga den nästan överallt här, så ni får lov att flytta den om den ligger olämpligt.

Annons:
Endezeichen
2013-08-02 13:23
#1

12 tittar… Ingen som kan svara eller om möjligt säga något? Vad tänker ni?

[Bullen300]
2013-08-02 14:52
#2

man kan egentligen närsom, min yngsta hon började när hon var 8 månader med att vänja sig vid selen och ljudet av kätting.

Vad väger din hund? Du ska ha en weight pull sele. Du kan och lite kätting, du kan även kontakta din närmaste lokalgrupp genom att kontakta swba här: swba.net

de kan hjälpa dig och svarar gjärna på dina frågor.

Endezeichen
2013-08-02 16:57
#3

Oj, åtta månader 🥵. Vad tidigt! Och vid vilken ålder började hon att dra?

Har tagit vikten av min lilla ettåring nu och hon väger mellan 13,2 och 13,5 kilo.

Jag håller på att kolla runt på selar. Vet inte riktigt vilken min nästnäst yngsta ska ha, den måste ju passa men jag har ännu inte riktigt hunnit ta hennes mått. Det är viktigt för mig att den är billig. Dels för att jag fortfarande är minderårig (fyller 15år i 08-08) och därav har jag ingen egen ekonomi. Jag skulle inte heller tippa på att mina föräldrar kommer få samma engagemang och intresse för det här, så pengar kommer nog betyda en del. Sedan vet jag inte hur hon kommer växa eller förändra sig i kroppen, eller om jag kommer byta hund eller sätta till fler. Sedan vet jag inte hur intresserad hon kommer bli (även om jag inte tror att hon är typen som lämnar något med en ointresserad min).

Kätting ska jag genast kolla på åt henne! Tack!

Får lov att gå vidare med mina frågor till SWBA också! 👍

[Bullen300]
2013-08-02 17:04
#4

hon börjar inte dra seriöst förrän hon är 2- 21/2 år gammal (hon är 10 månader nu). du kan nog börja med atthon får dra en 1 kg kätting med wp sele och inte för långt då hon inte ä van.

weight pull selar finns att köpa på

Hardcore harness

sportingdogs.se 

sen så har den här länken bra info

http://www.activedog.se/Reportage/weightpull.aspx

Upp till toppen
Annons: