Annons:
Etikettweight-pull-och-hälsa
Läst 2978 ggr
Lilllens
2013-06-02 23:57

Röntga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om man inte ska tävla utan bara dra lite lättare tyngder(lät konstigt, haha), bör man ändå röntga hunden?

Tänkte börja dra med min Mops som visat mycket intresse till att just dra.

Annons:
[Bolten]
2013-06-07 21:32
#1

Beror nog på vem man frågar men jag röntgar mina vovvar oavsett om de ska dra eller inte, bara för att se till att allt ser ut som de ska =)

[Bullen300]
2013-06-07 22:33
#2

mina små är inte röngade,de kör lätta och tunga drag. Tänkte rönga de samband med vaccinationen.

Lilllens
2013-06-08 01:18
#3

#1 Ja jag frågar liksom alla? :) #2 Okej. Får se om jag röntgar henne.

[Bolten]
2013-06-08 01:39
#4

#3 De förstod jag, jag menade mest att de finns måånga olika åsikter och inget konkret rätt/fel ;)

Lilllens
2013-06-08 03:16
#5

Precis, och jag vill höra aaaaaallas åsikter och tankar ;)

Lindet
2013-06-10 20:15
#6

Jag har inte röntgat, däremot är han patellaundersökt (dock inte pga wp, utan pga avel). Jag anser att oavsett vilken bokstav hunden får så är WP en bra aktivitet för att bygga muskler och stärka hunden. Det är alltid bättre att hunden är musklad än omusklad om den inte är fri på lederna….

Annons:
Kitten86
2013-06-16 17:40
#7

Jag skulle se det som att om man vill belasta sin hund, oavsett om man tänkt tävla eller inte, oavsett om det gäller att dra vikter eller t.ex. köra agility så skulle jag röntga. Detta för att verkligen vara säker på hundens utgångspunkt och veta hur jag kan träna och belasta min hund korrekt.

Man vill ju inte förstöra hunden eller dennes leder då den ska leva 
länge !

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Emma.
2013-06-16 18:29
#8

Då jag själv tränade i WP röntgade jag oftast. Kunde vara om det endast var sällan man tränade man lät bli. Men om det blev mer ''aktuellt'' röntgade jag. 

För man vill ju inte riskera något för hunden 🙂

Medarbetare på: Weight Pull

Lilllens
2013-06-16 19:06
#9

Har hört om hundar med D-höfter som tränat WP utan problem. Men ja jag vet inte. Och har själv en till hund med C-höfter som inte heller någonsin haft problem trots att hon dragit mig på spark och skidor.

#8 Har du många hundar? Tränade du med alla? Och röntgade bara vissa? 🤔 Förstod inte riktigt vad du menade.

Ja självklart vill man inte det, men jag vill inte heller riskera att hon inte vaknar upp från narkosen..

[Bolten]
2013-06-16 19:32
#10

Jag hade tagit risken.. Vi har röntgat alla våra hundar oavsett vad de ska göra för att vi vill ha koll på hur de ser ut =)

Lilllens
2013-06-17 01:00
#11

#10 Även om du hade haft en plattnos? Nja, jag är kluven.

[Bolten]
2013-06-17 01:59
#12

#10 Jupp faktiskt. Framförallt om jag ska träna något som kräver lite mer än bara promenader. Man vet aldrig hur de ser ut om man inte kollar och man kan ha oturen att få till exempel dåliga höfter som hunden kommer lida av senare ifall man inte upptäcker och förebygger/tar hänsyn till det =)

[Bolten]
2013-06-17 02:00
#13

Man behöver ju inte heller söva dem helt i fall man är otroligt, när jag röntgade min ena grabb förra veckan så sövdes han inte utan fick mycket lugnande bara så han va helt borta men fortfarande vaken och så =)

Annons:
Lilllens
2013-06-17 05:43
#14

Pratade för ett tag sen med en tjej som söv ner sin mops, och hunden vaknade inte upp.. Men det inte bara hon utan det har även hänt många andra. Därför har jag blivit extremt nojjig och vill helst inte söva om det inte är livsnödvändigt. Men som du säger, man behöver ju inte söva dem helt :) Nåja vi får se hur det blir.

Emma.
2013-06-17 10:46
#15

#9 Förlåt om det blev lite konstigt.

Menade såhär.

Jag tränade med mina hundar (Jack Rusell Terrier). Men i början visste jag inte mycket om WP så jag röntgade inte helt enkelt. Efter en tid med WP så gick jag på en kurs och där rekommenderade dom att man skulle röntga hunden/hundarna så det inte blev problem. Min mamma röntgade däremot inte alla hundar. Vi hade cirka 8 Jack Rusell Terrier där hemma när jag var barn/tonåring för att vi hade det som 'krävdes' och vi tyckte det var en underbar ras. Jag skötte nästan om 4 stycken och hade de som 'mina', mamma och pappa skötte resten av dom. 

Och nej, jag har ingen hund just nu.

Rädslan för narkosen har jag också alltid haft med mina hundar. Men valet är ju helt ditt. Jag har dock aldrig haft en hund som inte har vaknat upp. 🙂

Medarbetare på: Weight Pull

Lilllens
2013-06-17 16:02
#16

#15 Ok, nu förstår jag :) tack för ditt svar! Jag är som sagt livrädd, plattnosar brukar inte klara narkos lika bra som "vanliga" hundar.

[Bolten]
2013-06-17 16:09
#17

#16 förstår dig! Jag hade gett lugnande bara så att hunden är stilla men inte sövd =)

Upp till toppen
Annons: