Annons:
Etikettweight-pull-i-allmänhet
Läst 1314 ggr
PLane
2013-04-19 19:03

Nybörjare: WP med fralla

Hej!

Jag har en fralla-tik på snart 14 månader som jag skulle vilja testa WP med. Jag har mailat SWBA Lund för att få gå "prova-på" där men har ännu inte fått något svar. Så länge tänkte jag därför försöka fasa in henne lite i det hela så att hon inte är helt grön när vi kommer dit - men hur gör jag då detta på bästa sätt? Eftersom jag inte vet än vad hon kommer tycka om WP vill jag ju inte riktigt lägga dyra pengar på en WP-sele än, men jag vill såklart inte skada henne på något sätt genom att börja fel. 

Undrar också om man bör kolla höfter eller rygg innan man börjar? Eftersom det är en fralla så ska knä och hjärta kollas nu till våren, men jag tänkte vänta tills jag fick något svar ang. detta så jag kan ta allt på en gång när vi ändå ska till veterinären. 

Hoppas någon orkar hjälpa mig :)

Annons:
Chilli10
2013-04-19 21:01
#1

Hej!

Vad roligt att du vill testa på Weightpull med din hund! :)
Jag rekommenderar dig att testa med en WP-sele för att det inte ska skada hunden och för att det ska bli rätt från början. Jag tror säkert att någon från Lundgruppen svarar på ditt mail snart och då kan de förhoppningsvis hjälpa dig att få fram en passande lånesele.

Du kan absolut göra det om det gör att du känner dig tryggare. Men det är absolut inget måste. En hund med sämre höfter som klarar av livet i övrigt med allt vad det innebär klarar även av att köra dragweight/weightpull.

Min tik har dåliga höfter och vi tränar väldigt aktiv. Har även börjat att tävla i år. :)

Fråga gärna igen om jag missat att svara på något.

[Bullen300]
2013-04-19 22:06
#2

vad kul  att du vill komma och testa :) nu är jag bara en medlem ur swbl men om det är något så säg bara till :)

PLane
2013-04-19 22:38
#3

Tack för era svar :)

Eftersom hon inte verkar ha några problem med att röra sig i dagsläget är det kanske inte så nödvändigt med att kolla henne då. Skulle jag märka skillnad på henne så får jag ta tag i det då helt enkelt.

Så då är det väl bara att vänta på svar från SWBL då, hoppas på ett snart! Bullen300: brukar ni träna en speciell dag eller det är olika dagar beroende på?

[Bullen300]
2013-04-22 17:56
#4

vi ska ha en nyörjardag där de som vill testa på med sin hund kan komma och testa :)

PLane
2013-04-23 17:00
#5

Jag kom in på forumet nu och har anmält mitt intresse där igenom. De skulle kolla upp dagar för nybörjare att komma och sen gå ut med det där, så det är bara att vänta nu. :)

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Chilli10
2013-07-28 01:32
#7

Kul, har du varit och testat än?

[Bullen300]
2013-07-28 09:23
#8

hon är medlem och tränar :)

Chilli10
2013-07-28 21:53
#9

#8 Vad bra :D

[Bullen300]
2013-07-28 21:55
#10

#9 japp :)

Upp till toppen
Annons: