Annons:
Etikettweight-pull-i-allmänhet
Läst 1020 ggr
[hannahwolgast]
11/24/12, 9:19 PM

hur gammal?

hej!

när bör man börja med wp med hund? och någon som har tips på saker att tänka på, tacksam för både för och nackdelar.

mvh hannah

Annons:
Chilli10
11/25/12, 8:44 PM
#1

Du bör inte börja dra tungt med din hund förrän den är färdigvuxen, man kan börja att dra lättare redan vid 6-9 månaders ålder beroende på ras (dvs beroende på hur länge den kommer växa).

[Madlene]
11/25/12, 8:47 PM
#2

Här kan du läsa lite intressanta frågor och svar:

http://www.swba.net/website/vanligafragor.html

[hannahwolgast]
11/25/12, 11:27 PM
#3

#1 han är amstaff/e staff.. tänkte mer på om man ska dra med dom innan man har kollat höfter och så, testade med ett däck utan fälg som va ganska lätt, och han verkade tycka om det, han fattade vad det gick ut på och han fyller 1 nu den 2a dec.

#2 tack så mycket! :D

Chilli10
11/30/12, 9:06 PM
#4

#3 Det gör du som du själv vill. Jag tycker absolut inte att det är ett måste. Iom de raser han har i sig och åldern så kan du börja dra lite lätt nu. Kan vara lagom att börja med 2-4 kg beroende på hur mycket han väger. Skaffa en ordentlig WP-sele innan du börjar bara. Vad drog han däcket i?

[hannahwolgast]
12/1/12, 12:39 AM
#5

det drog han i en vanlig sele i grusgropen, men fick väll typ dra 10 m sen tyckte jag att de räckte, vad börjar man med då på ett ungefär? kedja? däck?

[hannahwolgast]
12/1/12, 12:45 AM
#6

jo juste, bör man inte kolla höfter osv före heller?

Annons:
Chilli10
12/1/12, 9:14 PM
#7

Angående höfterna så skrev jag i #4 att det gör du som du själv vill. Jag och många med mig tycker inte att det är något måste att röntga innan man börjar träna..

Dra INTE i en sele som inte är gjord för att dra i! Innan du drar något mer öht bör du införskaffa en WP-sele.

Jag tycker att kedja är det smidigaste att dra, så vi kör bara med det.

I början kan det räcka med att gå en kortare sträcka några hundra meter med enbart några kilo kätting. Vartefter hunden vänjer sig får man utöka sträckan.

[hannahwolgast]
12/1/12, 10:23 PM
#8

okej, tack så mycket då ska jag införskaffa mig en wp sele då! :) hehe

Upp till toppen
Annons: