Annons:
Etikettutrustning-och-vikter
Läst 6124 ggr
Elcyion
10/2/12, 9:46 PM

wp-sele vs. wp-sele?

Jag funderar på att dra lite till vardags för att bygga muskler, och wp är det som ligger närmast till hans att hålla på med. Innan vi börjar ska jag skaffa en wp-sele, men insåg ganska snabbt att det är enormt stor prisskillnad på selarna. Från 500-1050:- för min hund (en jrt).

Är det egentligen någon skillnad på ena wp-selen jämfört med den andra? Hur vet jag vilken vi ska satsa på?

Tanken var att dra pulka på vintern till att börja med. Massor av gratis vikter (snö) ute då. Sedan får vi se längre fram om vi tycker att det är kul.

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
Chilli10
10/3/12, 9:28 AM
#1

Konkret jag jag säga att ja, det är skillnad på wp-sele och wp-sele.
Vet folk som inte ens kunnat använda sin när de beställt från ett billigare ställe.

Vilka tillverkare har du tittat på?

Jag rekommenderar varmt Hardcore Harness.

Elcyion
10/3/12, 10:39 AM
#2

Hardcore harness tar 1050:- för en sele till min hund. Det tycker jag är alldeles för dyrt för det jag har tänkt att han ska dra. Min hund behöver sätta mer muskler, och tänkte att wp kunde vara ett kul sätt att göra det på. Men han är 7 år, och har en typ av problem som gör att han antagligen aldrig kommer att platsa på en tävlingsbana.

Hardcore harness: 1050:-
X-items: 300:-
Sportingdogs: 500:- (gissar jag på då min hane väger under 10kg)
Max och Medea: 550:-

Det är väl de jag har tittat på. Runt 500:- känns mer rimligt att lägga för det vi ska dra, men mindre än inte fel heller ;) Frågan är vilken jag ska satsa på utan att förstöra för mig själv.

Medarbetare på jack russel terrier

Chilli10
10/3/12, 11:40 AM
#3

#2 Man får vad man betalar för! :) Det är egentligen bara det jag kan säga, men valet är såklart ditt. Ett av de övriga ställen du skriver gjorde en sele till en bekants hund, selet gick inte att använda för den var så dåligt gjord. Selet syddes om av tillverkaren men med samma resultat. Det hela slutade med att köparen vände sig till hch för hjälp, det var lättare för hch att sy en ny sele. Så den historien blev iaf inte så billig i längden.. Tycker inte att det spelar någon roll att man inte ska tävla. Hunden ska jobba i sin sele, och det är då viktigt att den sitter bra och är bekväm för hunden. :)

Elcyion
10/3/12, 11:52 AM
#4

Jag tänkte lite som så att tittat man på nomeselarna är det (till viss del) passformen, men också kvalité på sömmar och sådant. Då vi inte lär dra jättemycket och jag har möjlighet att laga ev. sömmar som skulle släppa tänkte jag försöka lägga mig lite i mitten. Det verkar som om jag får ta mig en ordentlig funderare på hur jag ska göra. Finns det något företag som ligger mellan hch och 500:- klassen som jag har missat (som kan vara något att fundera på)?

Medarbetare på jack russel terrier

Chilli10
10/3/12, 1:21 PM
#5

Visst kan en trasig söm lagas.. Värre om den inte sitter som den ska. Nej, inte så vitt jag vet. Åtminstone inte i Sverige, finns ju inte speciellt många tillverkare öht.

Elcyion
10/3/12, 8:27 PM
#6

Det lutar åt att min poklvän syr en åt mig :)

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
Chilli10
10/3/12, 9:39 PM
#7

#6 Okej, lycka till isf!

Elcyion
10/3/12, 10:24 PM
#8

Tack :) Även om det vore skönt att vara lite lat, har jag inte råd att betala för en hch. Då får man sy en själv. Får se vem som kommer igång först. Jag eller pojkvännen *s*

Medarbetare på jack russel terrier

Kalli
10/8/12, 9:21 AM
#9

De jag känner som beställt från X-items har blivit nöjda och kunnat använda sina selar utan problem. Däremot tycker jag personligen att Hardcore Harnesses selar ser mest välgjorda ut och håller sin snyggare längre. Om jag fått en sele som var felsynd och omöjligt att använda så hade jag reklamerat denna istället för att försöka sy om.

Chilli10
10/8/12, 1:06 PM
#10

#9 Ja, de reklamerade den till tillverkaren som gjort om den men den satt fortfarande inte bra. Sen ville tillverkaren inte ta något mer ansvar.

Kalli
10/8/12, 1:30 PM
#11

#10: Så länge köparen mätt rätt så får man ju i så fall kräva pengarna tillbaka och skicka tillbaka selen. Fast det beror ju såklart på hur envis man är, i såna här lägen där jag vet att jag har rätt skulle jag inte gett mig. Aldrig. :)

Chilli10
10/8/12, 5:56 PM
#12

#11 Det beror ju på hur pass seriöst "företaget" är. Bevisligen var dessa inte så seriösa och gjorde inte så rätt heller eftersom HCH kunde göra en sele som sitter perfekt med samma mått. :)

Kalli
10/8/12, 7:08 PM
#13

#12: Nej, har man rätt rent juridisk har man rätt oavsett hur seriöst företaget är eller inte. Men med ett seriöst företag brukar man dock inte behöva bråka för att bli behandlar korrekt, till skillnad från ett oseriöst. Alltså så länge kunden inte gjort något fel hade hon kunnat få sina pengar tillbaka ergo hade affären blivit väldigt mycket krångligare men inte dyrare.

Annons:
Chilli10
10/8/12, 7:28 PM
#14

#13 Rätt ja, men det är ju skillnad på att ha rätt och få hjälpen som krävs av "företaget".

Dessutom är HCH det enda företaget som tillverkar wp-selar i Sverige. De övriga har inga registrerade företag.

tezzla
10/15/12, 9:49 AM
#15

jag skulle rek hardcore eller sportingdogs av den anledningen att de båda är aktiv och har lång erfarenhet inom sporten, de tränar/tävlar själva! visst kan alla sy en sele, men alla kan inte sy en sele som sitter korrekt och inte belastar fel, jag lägger hellre ut mer pengar så att jag vet att jag får en bra sele som håller, sitter rätt, en sele som inte sitter/belastar där den ska, kan göra stor skada!

Annso_
12/8/12, 10:55 AM
#16

Jag är helt ny här på sidan men jag tänker beställa en sele från  sportingdogs, tänker inte heller dra på någon seriös nivå och försöka få en hund som kan tävla men håller verkligen med om hur viktigt det är att selen sitter korrekt så jag lägger utan problem 500 kr på en sele till min hund så att han drar rätt..

Det är inte hunden som väljer att dra och därmed ligger ansvaret på mig att köpa korrekta saker så att han inte får ont..

Lite gammal tråd men kommenterar ändå :)

Upp till toppen
Annons: