Annons:
Etikettweight-pull-i-allmänhet
Läst 1099 ggr
wesdi
9/26/12, 7:07 PM

Vi har provat här hemma...

… med att dra lätta kedjor!

Jag har nu *bara* nome-sele varianter men jag ville bara se hur hundarna reagerade på att ha kedjor bakom sig.

Jaktcockerns sele är lite annorlunda utrustad. Den har draganordningar på sidorna vilket var bra… bara det att jag då skulle behövt ha en *pinne* längst ned mot kedjorna som ja spände ut linan jag fäst vid resp. dragring på sidor.. för jag märkte att linan gick snävt in mot baklåren. Så jag kopplade om och satte draglinan längst bak på selen i stället.

Nåväl… Jaktcockern fick kedjor som vägde ca 3 kg och storpudeln fick ta kedjor som vägde ca 4,5 kg.

Hur skulle de reagera? Båda är ändå vana vid att ha mig bakom sig (stavgång, jogg, på cykel eller på skidor).

Jaktcockern - *weeehhaa kom igen matte nu kör vi!* Inget konstigt alls för cockern som lätt drog iväg med kedjorna.

Storpudeln - dagens bästa Skrattande.
Till saken hör att pudeln är lite *bekväm* av sig… dra orkar han men… är bekväm.. varför behöva dra?
Nåväl .. nu var han tvungen. Ni skulle ha sett han min när han skulle börja gå (jag och cockern hade ju hunnit iväg några meter)
Pudeln - *öööh vänta nu matte! Maaattee… nu  har du gjort något galet här! Du är där borta, jag är här.. och jag har något släpandes bakom mig!… Öh… jaha.. ska det vara så? Määääähhh vaffö då, suck.. ok.. jooo det går ju - vääänta jag kommer!*

Den bekväma pudeln insåg att han var tvungen att dra på de här 4,4 kg kedjorna. Å han fann sig i det snabbt.

Rasslet brydde de sig inte om. Resp. tyngd verkade inte vara för mycket, å andra sidan vågade jag inte utamana ödet (i och med att jag inte har de rätta selarna) så promenaden blev 15 minuter på grusvägar (bor så till… grusvägar runt husen och nära till skogsvägar).

Vi gick den här lilla rundan, hem och av med sele och sedan en vanlig promenad där hundarna fick vara lösa och springa av sig.

Vad tror ni?
Kan jag, tills vidare, fortsätta med de här nome-sele varianterna och ha de här tyngderna?
Eller kan det finnas risk för att det blir felbelastning?

Har jag tur, kommer jag kunna vara med på något *prova-på* för att lära mig lite mer.
Min tanke med att dra kedjor är inte att de ska dra jättetyngder utan jag vill ha det som en variation i fysträningen..

Tacksam för all hjälp.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Annons:
Chilli10
9/29/12, 8:56 PM
#1

Vad roligt att ni testat och att det gick bra! Glad

Jag såg din undran i den andra tråden, men glömde svara på den. Sorry! Vikterna du började med är lagom, tycker jag. Speciellt iom att det gick bra så är det bara att köra på med dem framöver. :) Och sedan öka succesivt!

Det man kan börja med innan man lägger på kedja (är ju dock lite sent nu, men så du vet iaf) är att dra en PET-flaska med några nävar grus i. Mest för att hunden ska vänja sig vid oljudet.
Vi gjorde dock inte så med Chilli. Började direkt med kejda när vi var hos SWBA i Norrköping och testade på första gången.

Angående nomesele så står jag fast vid det jag tidigare besvarade någon annans undran med i den andra tråden. Visst kan man testa med det för att se hundens reaktion osv (precis som du gjorde). Men Jag skulle inte rekommendera att använda den permanent. En WP-sele är ju faktiskt gjord för ändamålet och är därmed betydligt bättre anpassad för att dra vikter med. Det blir därmed inte alls lika stor risk för felbelastning.

Är det i Valbo du ska på prova på? SWB Gävleborg? :)

Att dra DW är absolut ett toppenbra sätt att variera den fysiska träningen på! :) Roligt att du testar!

Chilli10
10/3/12, 9:29 AM
#2

Hur har det gått? Har ni testat nåt mer? Glad

wesdi
10/3/12, 1:35 PM
#3

Nej, har inte gjort det. Har inte blivit av… har dessutom fortfarande bara nomeselar..
Men håller på att mäta vovvarna för fulla muggar, flera flera gånger för att få så riktiga mått som möjligt för att sedan kunna beställa selar.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Upp till toppen
Annons: