Annons:
Etikettweight-pull-och-hälsa
Läst 3116 ggr
Ruzicka
5/31/12, 10:12 PM

WP med corgi?

Hej!

Jag går i hunddrömmar just nu, men det kommer dröja länge innan det blir aktuellt med att köpa hund. Men att fråga skadar ju inte.. ^^

Jag tycker att det låter jätteintressant med WP och vill gärna testa det med min framtida hund. Vi pratar alltså på hobbynivå, ingenting seriöst alls utan bara för att ha kul tillsammans. Den hundrasen jag har fastnat lite extra för är Corgin (ännu osäker på om det är Pembroke eller Cardigan, det får nog en tripp till uppfödare avgöra), Men jag tänkte, kan man verkligen träna WP med en hund som har stor risk att få ryggproblem, eller hade ni avrått från det?

Tack för att ni tog er tid!

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Annons:
Chilli10
6/1/12, 3:22 PM
#1

Man kan träna WP med alla hundar oavsett ras. :) Har den enskillda hunden inte problem med ryggen, ser jag inte varför man skulle avstå.

Vad är det för ryggproblem? Något man kan röntga för att se hur det ligger till?

Vet flera som tränar med frallor, de har ju endel ryggproblem inom rasen så som diskbråck.

Ruzicka
6/4/12, 5:03 PM
#2

Tack för svaret! Glad

Det är diskbråck och ledproblem främst som påverkar corgis, tror jag.

Så WP (om det görs på rätt sätt, såklart) ökar inte risken för att få de här problemen då?

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Chilli10
6/4/12, 10:54 PM
#3

Nej, det tror jag inte. Men jag är ingen expert heller. Glad

Ruzicka
6/4/12, 10:58 PM
#4

Okej, tack så mycket. ^^

Om någon inte håller med antar jag att de säger något, så tills dess litar jag på dig. ^^ I vilket fall som helst så skall jag läsa på mycket mer innan jag skaffar hund och börjar med WP så jag lär ju upptäcka varningar då, om det finns några. Men det är, som sagt, alltid bra att fråga. Om det vore skadligt skulle jag kanske velat tänka om rasvalet redan i detta stadie. :)

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

rudyC
6/30/12, 10:05 AM
#5

inte för att vara en sur *** men jag tycker att du borde byta ras eller byta gren då corgin mer eller mindre saknar ben( om du missförstår mig rätt)

men ja är ingen expert så du väljer själv

Ruzicka
6/30/12, 10:33 AM
#6

Som jag nämnde i första inlägget kommer WP inte vara en "gren" för mig utan en "hobby" - och det är stor skillnad dessa emellan. Jag är inte intresserad av att prestera bra utan efter att ha kul och stärka självförtroendet hos hunden och hos mig. Att göra något spännande tillsammans. Jag har tävlat ett par gånger, inte med hund utan själv inom idrott, och jag sätter aldrig min fot på en tävlingsplan igen, någonsin. Det är inte min grej, helt enkelt. Så om corgin inte är bäst byggd rent anatomiskt för att presera bra inom grenen är egentligen inte intressant för mig - jag ville bara veta om det kunde ge några skador.

Men tack för din input. Glad

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Annons:
rudyC
6/30/12, 8:48 PM
#7

det är väl ur den anatomiska vinken ja tänker… då dom knapt kan ta sig fram ( dom ja sätt) utan att hoppa och då är det ju fel från börjar

men du kan nog spåra med corgin utan beskymmer

ja har en hund som är aktiverad i olika grenar men det betyder ju inte att ja tävlar med henne …

Ruzicka
7/1/12, 12:01 AM
#8

Ja om de hoppar under WPn låter det ju inte så bra.. :/ Men då stämmer det ju inte att alla hundar kan köra WP heller, om hoppfelet inte ligger i träningen utan i anatomin. Då kommer ju alla låga hundraser ha samma problem med det, ju?

Ja, spår, sök, agility och lydnad är jag också mycket intresserad av så det blir det i alla fall. Men det vore ju som sagt kul att kunna testa på WP också. Men du menar alltså att du inte tror att det vore en bra idé ur hälsosynpunkt?

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

rudyC
7/1/12, 11:17 AM
#9

det är min uppfattning av det hela… tyvärr

som sakt du verkar ju ha en massa annat du kan göra med din eventuella hund som skulle passa bättre =)

Ruzicka
7/1/12, 7:53 PM
#10

Okej! Tack så mycket för hjälpen! ^^

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Chilli10
7/1/12, 9:32 PM
#11

Jag vet inte hur korta ben corgin har, men jag vet att hundar som frallor och eng bulldogg med relativt korta ben går väldigt bra på wp-tävlingar. :) De har låg tyngdpunkt vilken ger dem födel :)

Nu skriver du att du endast ska ha det som hobby, men jag skriver det bara så att du vet att det inte är något hinder. Glad

RudyC, tränar du WP?

Ruzicka
7/1/12, 10:14 PM
#12

Chilli10, har du sett taxar som håller på med WP? Har det fungerat bra? Jag kan tänka mig att corgin har lite kortare ben i jämförelse än en bulldogg. Att den snarare är som en tax, därav frågan. Om det funkar anatomisk för till exempel taxar borde det ju gå för corgis, menar jag. Glad

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Chilli10
7/1/12, 11:00 PM
#13

#12 Nej, det har jag inte sett. Men jag tvivlar inte på att det skulle gå. :) De mer erfarna brukar säga att alla hundar som klarar av ett aktivit liv i övrigt med allt vad det innebär klarar av att träna WP/DW, och mår bra av det. Och där håller jag med!

Min syster har en tax, skulle vara gymt att testa med honom. :P

Annons:
Ruzicka
7/1/12, 11:23 PM
#14

Du får testa med systerns tax och sedan höra av dig om hur det gick. Flört

Okej. Hm, nu har jag ju fått två olika bud och känner mig lite osäker. Men det låter ju som att det borde gå, sålänge jag inte märker att hunden gör fel pga sin anatomi. "Hoppar" fram, som rudyC sade.

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Chilli10
7/1/12, 11:53 PM
#15

#14 Ja det skulle va nått :) Synd att vi inte har någon sele som passar, lite dyrt att sy upp en bara för att testa. :P

Alltså det största delen av träningen är ju dragweight (motionera med vikt) då anpassas vikten efter hunden. Hunden går alltså, men med lite mer motstånd än vanligt så den måste alltså ta i lite mer. Att en hund inte skulle klara av det tycker jag skulle kännas mycket, mycket konstigt.

Visst finns det hundar som hoppar vid wpn (alltså framför vagnen) men det handlar oftaste om stress, osäkerhet, dålig teknik.

rudyC
7/2/12, 10:14 PM
#16

hej

nej ja tränar inte seriöst men relarivt mycket då ja behöver få min hund i kondition och upp i muskelassa i bogen

som sakt ja är ingen expert ja har bara varit på utslällningar där dom plockat fram Bäst i ras… corgin, och den kunde inte gå eller trava ordentligt då "bålet" tog i marken utan det va nån blandning mellan galopp och hopp …

så det är inte under själva dragningen den hoppar

ja har även haft en svärmor som föder upp havaneser (relativt långa ben) som man inte kan "promenad cykla "med då man pajar ryggen på dom

det är som sakt bara mina egna erfarenheter som ja skriver…

Chilli10
7/2/12, 11:21 PM
#17

#16 Okej :) då kanske vissa hundar i dessa raser inte kan leva ett fullgott liv på alla sätt och vis.. =/

Men jag står fast vid: alla hundar som klarar av ett aktivit liv i övrigt med allt vad det innebär klarar av att träna WP/DW, och mår bra av det.

Annie Msson
10/11/12, 1:42 PM
#18

De kan tyckas ha lång rygg men egentligen är det mer en synvilla pga deras korta ben.

Tänk på att de har sitt ursprung som vallhundar så de är väldigt tuffa och tåliga hundar. Rasen är faktiskt utan kända rassjukdommar här i sverige. Stor hund i liten förpackning som dom säger.

Nu vet jag väldigt lite om WP men Corgis överlag är väldigt all-round när det gäller aktiviteter.

[Madlene]
10/11/12, 3:02 PM
#19

TS: http://daybreakedogs.blogspot.se/2009_03_01_archive.html

Det går säkerligen bra att träna WP med en Corgin :)

Chilli10
10/11/12, 3:13 PM
#20

#19 Åh vilka söta bilder :)

Annons:
[Bullen300]
10/11/12, 10:12 PM
#21

jag kör dw och lite start och stopp med mina tibbeneser. dom har en sådär lång kropp(tycker jag) och korta ben(men inte korta som en tax). och det går jätte bra för dom :)

[Bullen300]
10/11/12, 10:17 PM
#22

http://www.youtube.com/watch?v=CihbxoA5T74

här är en tax som kör wp

Upp till toppen
Annons: