Annons:
Etikettweight-pull-i-allmänhet
Läst 3008 ggr
Kimji
4/18/12, 12:30 PM

Hund som skogsarbetare?

Om några år när jag skaffar hus har jag tänkt mig att även skaffa lite skog för husbehov av ved. Har dessutom alltid velat ha en bullmastiff som gårdshund. Jag är ingen tävlingsmänniska och har inget intresse av weight pulling som sport men tycker ändå att det verkar intressant. Visst borde det vara möjligt att ha en mastiff som drar hem timmer från skogen? Förutsatt såklart att man tränar upp den succesivt först, skaffar bra sele, osv. Nån som använder sin hund praktiskt på det viset?

Annons:
rudyC
4/22/12, 3:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

det är klart att du kan … jag använder gämt min hund i all trädgårds arbete alt från att dra grus till att dra grenar från buskar och i vintras fick hon hjälpa till att dra grenar från träden som hade trillat ner…

har en film men den är inte färdig… men du kan få en blid på min hund och hennes vagn =)

Kitten86
6/13/12, 10:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

#1
Vilken bra vagn du verkar ha! Vart har du köpt den? Hur kopplar du den på selen? Är det ett nomesele din tik drar med?

Har själv en sheltie som hjälper till hemma ibland, men hans vagn är inte optimal… Nomesele han drar med.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

rudyC
6/22/12, 11:24 PM
#3

extra pris på jula =D

men han kan ju ha den vagnen han har men ja hade tatt bort hantaget och satt selen direkt i vagnen

det är antagligen en nome som hon har där  ( inte kolla på vad allat heter )

men jag sydde en riktig pulling sele till henne så att hon kan dra tyngre

Kitten86
6/23/12, 7:16 PM
#4

#3
Jaa, jag har inte kommit fram till ett helt optimalt sätt att koppla på vagnen på selen. Tar jag bort handtaget så blir stången så kort att koppla i selen vilket gör att han skulle slå i vagnen istället. Men ska försöka specialbygga nått bra.

Min vagn har ju en ganska bra tygndpunkt även vid tyngre drag och med en nomesele. Men visst skulle en wp sele- hybrid med bredare remmar varit bättre vid just tunga drag…

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

rudyC
6/30/12, 9:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

glömde skriva att det sitter en förlängning mellan vagn och sele

Upp till toppen
Annons: