Annons:
Etikettweight-pull-i-allmänhet
Läst 1649 ggr
[Zipzee]
2012-03-31 11:45

Weightpull med chinese crested

Har kommit på att jag vill prova på det här med min kille och bygga upp hans muskler lite. Gå det att använda en nome-sele och justera den lite med extra remmar så man får en lägre dragpunkt? Hur mycket (vikt) ska vi börja med och hur ofta? :)

Annons:
[Zipzee]
2012-03-31 11:49
#1

http://www.haromi.se/yselevadderadhurttapro-p-1546.html?cPath=15_139

Kanske går att köpa en sån här sele och sy dig extra band i på sidorna? Eller är jag helt fel ute i mina tankegångar?

Chilli10
2012-03-31 16:07
#2

En sådan sele som i #1 bör du absolut inte använda. Det är ju en promenadsele. :)

Nomeselen är ju en dragsele, men av ett helt annat slag.

Kopierar mitt svar från en annan tråd som gäller samma sak:

Jag har faktiskt funderat lite på detta efter att flera andra har frågat. Den stora skillnaden är ju att dragpunkten sitter på skillda ställen på dessa två selar.

Jag frågade här om veckan Isabell som har företaget Hardcore Harness där hon tillverkar WP-selar och enligt henne hamnar tyngden mycket mer på rumpan i en nomesele- om jag förstod henne rätt, men det tror jag. :)

Hon menade att visst kan man testa med en nomesele, men det bör inte vara någonting man har tänkt att använda permanent.

WP-selen är ju faktiskt framtagen och anpassad för att hunden ska dra med den på ett visst sätt, så visst är den bättre.

Jag skulle rekommedera sig att köpa en WP-sele, den är ju trots allt gjord för ändamålet. :)

Men ja, det går väl att använda en nomesele..

Angående hur mycket du ska dra så beror det på hur mycket han väger. Så, hur mycket väger han? :)

Skulle säga att du kan börja med 1-2 gånger i veckan. Kortare sträckor i början för att sedan utöka.

[Zipzee]
2012-03-31 16:42
#3

#2 Tanken var att jag skulle sy till den lite med extra remmar, det funkar inte ändå? Blir det för mycket tryck?

Han väger ca 5,2 kg :)

Chilli10
2012-03-31 17:21
#4

#3 Kan inte svara på det till 100%

Men ingenting jag rekommenderar att göra iaf tror ingen annan mer WP-kunnig skulle rekommendera det heller.

Det är lagom att börja med 10-20 % av hundens vikt.
Men eftersom din är så liten tror jag det är lagom med 10%, dvs 0,5 kg.

Beroende på hur man tror att hunden reagerer är det bra att vänja hunden vid att det är någonting bakom. Du kan tex ta en liten petflaska och lägga lite lite småstenar i. Mellan selen och föremålet bör du ha ett 1-2 meter långt snöre.

[Zipzee]
2012-03-31 18:23
#5

#4 Jag kollar och funderar lite på det, vill ju inte att han ska ta någon skada av det :) Går det inte får jag helt enkelt ta och skramla ihop till en wp-sele, men i första hand kommer jag leta ett billigare alternativ eftersom vi inte ska jobba så seriöst med det :)

Upp till toppen
Annons: