Annons:
Etikettutrustning-och-vikter
Läst 3462 ggr
Satum
2012-03-19 21:47

Använda nomesele?

Hej!

Vi har nu beslutat oss för att börja träna lite wp med vår kineskille. Han är dryga året. Tänkte köra det som ett komplement till den vardagliga motionen.

Jag har läst på lite, men är ändå förvirrad angående selen. Läst på olika ställen att man ska ha en ordentligt wp-sele om man ska dra men sedan läste jag på en annan sida att man kan "börja med" en nome-sele?

Vad är skillnaden på en nome och en wp-sele? Nome är ju billigare vilket skulle vara bättre för plånboken då men… Funkar det lika bra med nome om man bara ska köra lite lättare wp som vardagsträning? Eller bör man införskaffa en riktigt wp-sele på engång?

Tacksam för råd!

Annons:
Chilli10
2012-03-25 21:45
#1

Jag har faktiskt funderat lite på detta efter att flera andra har frågat. Den stora skillnaden är ju att dragpunkten sitter på skillda ställen på dessa två selar.

Jag frågade här om veckan Isabell som har företaget Hardcore Harness där hon tillverkar WP-selar och enligt henne hamnar tyngden mycket mer på rumpan i en nomesele- om jag förstod henne rätt, men det tror jag. :)

Hon menade att visst kan man testa med en nomesele, men det bör inte vara någonting man har tänkt att använda permanent.

WP-selen är ju faktiskt framtagen och anpassad för att hunden ska dra med den på ett visst sätt, så visst är den bättre.

Jag skulle rekommedera sig att köpa en WP-sele, den är ju trots allt gjord för ändamålet. :)

Satum
2012-03-25 21:56
#2

Tack för svar! Glad

Chilli10
2012-03-25 22:18
#3

#2 Alltid kul att hjälpa till. Hoppas du blev nått klokare! :)

a.skarberg
2012-04-30 22:16
#4

Jag använder nomesele till min samojed när jag drar ex en 4kg tung/lätt kätting. Vi drar inte som tokar och så, men tycker ni att jag skall byta till ett wp-sele endå?

wesdi
2012-09-26 12:47
#5

Hakar på med mina frågor här Flört.

Jag har länge funderat på att variera vovvarnas fysträning med att få börja dra kätting efter sig. Inga enorma tyngder men… så småningom kunna dra lite vikt i alla fall.

Vad skulle den vikten så småningom ligga på tro? För fysträning?

Nomeselar har jag (används vid skidåkning, cykel, jogging)..men kan man använda de selarna att dra kätting? Jag läser och hör så olika om det. Vill ju inte riskera ev. fel/snedbelastning m.m.
Hur pass mycket vikt skulle man då kunna använda om man har nomesele?
Längd på lina från selen till kätting?

Hundar jag har är en storpudel och en jaktcocker. 
De är vana vid sele och vana att dra något (ha mig släpandes där bak Flört)  Storpudeln väger ca 26 kg och jaktcockern ca 17 kg.

Tacksam för råd.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Kitten86
2012-10-04 20:15
#6

#5
Jag har vid lättare träning använt mig av en nome sele till min hund vilket fungerat bra. Drar han pulka, vagn eller spark så får han ju dragpunkten på rätt ställe då nomesele är gjord för att dra slädar etc (drar föremål med en egen högre dragpunkt). Men när jag låtit han dra kedja så har jag använt mig av en förlägning mellan selen och kättingen för att vikten ska hamna rätt. Min förlägning har väl varit ca 50 cm, kanske.

När han drait kedja i sin nomesele så är det inte så mycket vikt. Då får han dra mer vikt i vagn, pulka etc. Men det är fortfarande inga WP vikter dvs 25ggr vikten eller så. Ska du vara mer seriös och dra högre vikter alternativt att hunden ska dra ofta och större vikt så skulle även jag råda dig/er att köpa en wp sele som är designad för just detta ändamål!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
Upp till toppen
Annons: