Annons:
Etikettutrustning-och-vikter
Läst 2994 ggr
StrongHearts
2012-02-10 20:06

hjälp med lägga upp träning

Nu är jag gravid och till vår och sommar kommer jag inte kunna cykla med mina vovvar längre. så jag tänkte träna upp deras styrka istället då jag inte vet hur mycket jag kommer orka eller inte

jag tänkte köpa hem kätting på biltema och dra med. En lättare vikt till att börja med

men hur ska jag lägga upp träningen? Jag kan ingen om muskelbygge på hundar :P Hur mycket ska man böraj på? mina är ju huskys så jag tänkte börja på en kätting på ca 3 kg och sen bygga på

jag kommar anväda mina nomeselar eftersom det bara är tillfälligt så det är för mej onödigt att slänga ut xxx kr på en sele som använda 6 månader :)

ska jag har en förlägning med då så att hundarna inte har kättingen på ryggen/slutet av selen?

tacksam för alla svar

Annons:
Chilli10
2012-02-10 21:46
#1

3 kg låter rimligt att börja med. Tänk på att om du börjar nu när det är snö glider kedjan väldigt lätt och dragvikten blir inte så stor, så om du ska göra det kan du säkerligen börja med ca 6 kg.

Vad jag har läst så rekommenderas inte kedja från tex biltema då de är så lätta. Kolla ist om du har någon skrot eller liknande i närheten där du kan köpa begagnad "riktig" kedja.

Har ingen aning om hur bra/dåligt det är att använda en nomesele till detta. Men de är väl gjorda för att dra högre upp eller hur man ska förklara? 
Mellan selen och kedjan bör du iaf ha ett 1,5-2 meter långt rep.

Jag har precis börjat med wp så är inte heller något proffs ;) Men börja sakta och låt dem vänja sig vid att kedjan raslar bakom dem. Kanske de redan är vana vid att dra annat, men iaf ;)
Börja med lite vikt som jag skrev ovan, så ska man gå ganska långsamt fram med viktökningen. Vi går 5 km 2 dagar i veckan, sen på helgen är vi med när de andra i gruppen tränar framför vagnen. Då får hon dra en liten runda, sen blir det mest social träning nu i början.

Vi har haft nästan samma vikt i 3 veckor nu, och kommer fortsätta på samma ett tag till.

Hoppas du blev något klokare. :)

StrongHearts
2012-02-12 22:11
#2

1# eftersom jag är på tjocken så är tanken att vi börjar kanske mot april/maj då jag inte vågar cykla lnägre :) så då är det bra att man är ute i god tid.

har ju även ett däck men det är lite för tungt för lillan att dra själv och att dra gör att dem arbetar och håller sig nöjda även om vi inte går så lnågt ( bror ju på hur mycket jag kommer orka)

Har ju andra byggvaruhus här i stan med som man kan kolla upp med :) för mej är det ine så noga utan mest att det är en vitk som de kan dra efter sig för att bygga lite muskler under sommaren

jag lovar att inte dra när det är varmt ute, utan det blir på morgonar eller kvällar de dagarna om vi ens drar då :)

Dina tips var kanon :)

Kalli
2012-02-14 09:47
#3

Här rekommenderar man kedjor från Biltema, tydligen ska Biltema vara hyfsat billiga jämfört med andra nyare kättingar om man inte hittar begagnade. Tror det fanns några som vägde runt 7 kg, 2 såna är 14 kg vilket jag skulle tro är en helt okey om man bara vill dra för motionen när det blir barmark.

Chilli10
2012-02-14 11:33
#4

TS vad bra :) # okej, inte de vi tränat med. Sägs att de skramlar väldans mkt i jämförelse då de är så 'lätta'. Men smaken är som baken antar jag ;)

StrongHearts
2012-02-14 19:20
#5

3#  oki :D ja är mest för motion och muskelbygge :)

4# det är bra om det skramlar, evoca måste lära sig att fokusera mer på det hon gör. fort mycket unghund i henne och jag längtar efter löpet!!!

Så kan man säga varsin 3 kg att börja med samt 2-4 ggr i veckan?

är barmark mest+ lite asfaltsvägar

Chilli10
2012-02-15 07:32
#6

#5 Jag lovar att tyngre kedja också skramlar ;)

Hur gammal är hon?

Ja, något sånt. Sen beror det på lite hur långt man går också. Hur mkt väger hundarna?

Du bör undvika att dra på asfalt. Är inte kättebra för tassarna. Sen fungerar det väl bättre om det inte är så lång sträcka och inte så mkt de drar. :)

Annons:
StrongHearts
2012-02-18 13:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

6# haha vad bra ;)

Evoca är… hmmm… 13 månader nu :) vi har dragit sen hon var 4 månader. Dock är ho ju husky och där måste man börja tidigt.

i början hade jag en petflaska för att hon skulle vänja sig att ha något bakom sig. när vi började cykla hade jag inga krav utan hon skulle bara springa med utan att arbeta :)

så vi har gått långsamt fram. Idag drar hon jätte bra :)

När jag skule börja med cola fick jag veta att de inte fick dra förens ett år så jag tror det är dörför hon är så dålig på att dra idag.

jag brukar dra runt skolan här. med däck tar det kanske 20-30 min beroende på hur mycket jag orkar springa. annars har vi ett skogsområde man även kan gå i (som även är tanken att vi ska göra)

vet att det ej är bra för tassar men bor man mitt i stan är det svårt att även hitta cykelstigar med grus. dock cyklar jag så pass små sträckor att det inte ska vara skadligt för hundarna :) har rådgjort med draghundsmänniskor om detta :)

BJUDER PÅ EN BILD NÄR HON UPPLEVDE SIN FÖRST… OKeY ANDRA SNÖ :D

Chilli10
2012-02-18 14:12
#8

#7 Okej :)

När jag skriver dra här menar jag dra kedja. :P
Sen kan man ju som du skriver inte undvika asfalt helt när man bor i stan. I vår när vi ska börja cykla kommer det mestadels att bli på asfalt, iaf där hon inte kan springa på kanten.
Men jag kommer att undvika att dra ffa tung dragweight på asfalt.

StrongHearts
2012-02-18 16:45
#9

8# oki

Upp till toppen
Annons: