Annons:
Etikettweight-pull-i-allmänhet
Läst 1879 ggr
Fjordell
2011-11-23 22:24

När är det lagom att börja?

Hur tycker ni egentligen? Jag söker efter era personliga svar, enligt era egan erfarenheter. När är det lagom att börja träna WP med sin hund? Är det olika från ras till ras?

Och till sist, är det någon här med amstaff? När började i så fall ni introducera det för hunden, och när började ni träna på riktigt?

Annons:
Chilli10
2011-11-24 09:03
#1

Har en amstaff, men har inte börjat träna än :P
Vad jag läst så kan man börja väldigt tidigt att bla introducera sele mm, men de flesta skriver även att det är viktigt att ha en bra grundlydnad på hunden från början så de flesta rekommenderar att böra senare. För att börja dra vikter måste ju hunden vara fördigväxt :) Men jag antar att du  också redan läst dig till det iom att du frågar efter egna erfarenheter Tungan ute

Fjordell
2011-11-24 14:42
#2

Ja absolut. Min gubbe är bara 8 månader ännu, dock redan jättestor. Större än sina föräldrar, haha. Men det är svårt att veta exakt när hunden har vuxit färdigt, för det kan väl vara väldigt olika från hund till hund.

Vi tänkte nyligen introducera klövjeväska åt honom, men vi kunde enbart prova i affären då han inte vuxit färdigt ännu, så man vet ju inte om den sitter bra senare… Annars hade man ju såklart kunnat låta honom ha på sig den, utan några vikter. Men han verkade inte ens bry sig om den när han fick prova gå med den inne i affären, så det borde inte bli några problem senare.

Det jag är nyfiken på är i ungefär i vilken ålder alla "amstaff-människor" börjar träna deras hundar med tyngder. För det verkar vara himla olika. En jag vet började redan när hunden var kring 9 månader, men det tycker jag är alldeles för tidigt… Jag tänker mig kanske 18 månader, innan man kan börja med de lätta vikterna. Men jag vet inte om jag är helt ute och cyklar.

Fjordell
2011-11-24 14:43
#3

Glömde fråga, hur gammal är din ängel? Och vet du ungefär när du tänkt börja med detta? :)

Chilli10
2011-11-24 16:47
#4

Ja, det kan ju såklart variera en del. Det känns som chilli var relativ färdig vid 10-12 månader. Nu är hon 17 månader.

Jag vet inte riktigt när jag tänkt börja, skulle tro att det blir i januari efter jul osv. Men ska försöka ringa o se om man kan komma och titta :)

Har du nära till någon klubb?

Jag tänkte börja med klövje, men tränaren som jag gått vardagslydnadskurs med trycker att det är bättre att låta dem dra o att det inte är naturilgt för dem att bära saker, därför lät jag bli.

Chanku
2011-11-25 12:10
#5

Jag skulle vilja se att hunden är röntgad före också :)

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Fjordell
2011-11-25 13:31
#6

#4 Jaja, jo det förstår jag. Blir nog alldeles lagom faktiskt. Jadå, jag har nära till flera klubbar, och har även flera bra kontakter. Ska väl gå en del kurser och så också.

#5 Ja, givetvis. Det är en självklarhet för mig, skulle aldrig kunna börja med sådant om jag inte visste att min hund klarar av det :)

Annons:
Chilli10
2011-11-25 14:28
#7

#6. Ja jag tror det :) vad skönt! Vilka? För mig är det 8 i norrköping som gäller. angående röntgen så har jag tänkt att börja först för att se vad ffa hon tycker om det. Så blir det röntgen om vi ska fortsätta :)

Chilli10
2011-11-25 14:39
#8

SWBA menade jag, inte 8. Blir fel lätt när man skriver från mobilen, haha

Upp till toppen
Annons: