Annons:
Etikettweight-pull-i-allmänhet
Läst 1065 ggr
JessieS
11/14/11, 12:49 AM

Lätt nybörjararbete

Jag vet inte riktigt om det här är rätt forum för mig men jag antar att ni är ganska kunniga inom ert område så det känns lite säkrare att lägga in en tråd här än i vanliga hundforumet, även om många av er säkert håller till där också. :)

Jag äger en klen Tervueren-tik som jag ska dra lite med nu i vinter. Jag ska köpa en vanlig kombisele och bara dra pulkor med lätta vikter i, jag är alltså inte ute efter att dra hundra kilo som ni kanske gör med era superstarka hundar. :p I alla fall, hon är som sagt väldigt klen eftersom att hon är en vallhund och därför byggd för att kunna springa så fort och länge som möjligt. Målet är att hon ska bygga upp muskler, få motion så att hon blir nöjd och att hon ska lägga på sig mer i vikt.

Vad för vikt tycker ni att jag bör starta på och var bör jag lägga maxvikten? Jag antar att det är väldigt individuellt men ni kanske har en liten hum i alla fall.
Sen undrar jag också ungefär hur länge ska jag arbeta på samma vikt innan jag kan öka, och hur mycket bör jag öka med?

Om det nu spelar någon roll så är hon 2½ år, 60cm hög och väger kanske 16kg ungefär. Hon har inte dragit mycket tidigare. När hon var runt ett år så åkte vi lite skidor men det var bara väldigt korta och lätta pass eftersom att hon var så ung. Hon skadade sig för drygt ett år sen och tappade väldigt mycket muskler då så hon har inte mycket till dragmuskler nu.

Annons:
Upp till toppen
Annons: