Annons:
Etikettutrustning-och-vikter
Läst 11291 ggr
Chanku
10/21/11, 9:50 AM

Dra tyng - WP-sele?

Jag blev tipsad om att dra tyngd med hunden (av sjukgymnast). Den nomesele som jag har sitter inte så jättebra, så jag funderar på om det är lika bra att köpa eller sy en ny. Funderar på om man ska satsa på en WP-sele? Nomeselen används i nuläget aldrig, utan vid spår etc så använder jag Hurttas y-sele. Jag hade pointer tidigare och allt "dragfolk" som jag träffade då använde nomeselen även om de drog kedjor/däck.

Har kikat runt på folk som har sytt egna och en del har remmar längre bak på ryggen, medan andra enbart har remmar "runt fronten". Bör man ha ryggremmarna?

Om jag bestämmer mig för att inte sy, var hittar man WP-selar till bra pris och där leveranstiden inte är alltför lång? Jag har en sheltie som ligger kring 6.5 kg.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Annons:
Chanku
10/23/11, 5:14 PM
#1

Ingen som har någon åsikt?

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Kitten86
10/24/11, 4:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Har du testat att googla efter wp sele? Tror inte att de "massproduceras" som nomeselar/ andra selar gör utan du kommer nog isåfall få kontakta något av de företag som syr upp dessa selar. Är väl något dyrare än ett nomesele, men kan vara värt det om du tänkt att dra mycket…

Varför använder du inte de nomeselet du har? Sitter det inte korrekt?

När hunden ska dra vikt behöver den använda hela ryggen för att jobba rätt. Därav att dragselar som nomeselar går hela vägen bak över ryggen, för att fördela vikten korrekt och assistera hunden att jobba rätt.

Själv drar jag med min sheltie med ett nomesele. Visserligen inga jättevikter och jag antar att eftersom du ska träna så handlar det inte om de "tävlingsvikter" som det annars ofta handlar om.
När min hund tränats upp, och när jag tränar honom regelbundet, så drar han ca 50% av sin kroppsvikt. Detta då jag gör det mest för att låta han jobba och bygga muskler. Och så får han assistera vid trädgårdsarbete genom att dra vagn. Eller varför inte ta hjälp av hunden under vinter, att de får dra in ved, eller dylikt, på en pulka?

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Chilli10
10/24/11, 6:15 PM
#3

Vet inte vad som passar bäst för det du ska göra men om du ska ha WP-sele så finns det att måttbeställa.

Om du klickar på "länkar" i listen där uppe så finns det länkar till tillverkare :)

Chanku
10/24/11, 7:42 PM
#4

#2 Nej, nomeselen sitter inte helt tillfredsställande och det finns inga färdigsydda i hennes storlek. Iallafall inte vad jag har hittat. 

Jag har koll på nomeselarna (hade draghund tidigare), men det blir en annan dragpunkt när man har föremålet tätt på backen (så som en kedja ligger) jämfört med släde eller midjebälte.

Hunden ska alltså dra kedjor.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Kitten86
10/25/11, 10:36 AM
#5

Såg efter jag skrivit att du skrev just att det inte satt bra..

Jag har en rem/ "draglina" som jag har mellan selet och kedjan för att dragpunkten ska bli rätt.
Men absolut, det optimala är ju en wp sele som är konstruerad just för att dra vikter/ kedja. Kolla på länjar som #3 skrev. Har bara hört gott om hardcoreharness.

Lycka till!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Chanku
10/25/11, 1:20 PM
#6

#5 Var idag till djuraffären och gick igenom alla deras nomeselar (4 olika märken tror jag). Ingen passade till min hund. Hon är helt enkelt för liten :)

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Annons:
Kickan90
10/25/11, 3:07 PM
#7

en wp sele kan din tös inte vara för liten för iallafall ;)
då "sömmerskan" syr den åt dig :) du mäter henne och skickar iväg måtten, där du även kan få reda på priset innan du beställer.

jag hade röstat för en ordentlig wp-sele istället för en nomesele när man vill dra tungt.

det är inte så svårt att googla fram några hemsidor där dom säljer wp-selar :)

http://www.sportingdogs.se/

http://www.hardcoreharness.se/

http://xitemsswe.webs.com/

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Chanku
10/25/11, 3:51 PM
#8

#7 Har mailat några wp-företag men har inte fått något svar ännu :)

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Chanku
10/25/11, 3:53 PM
#9

De selar som är sydda som ett X i fronten, ligger de verkligen bra? Tycker att på en del bilder ser de ut att ligga i armhålan på hunden?

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Kickan90
10/25/11, 7:06 PM
#10

#8 & 9 eftersom du har en liten tjej så borde de ligga mellan 500-1000kr beroende på vem som gör dom och var du ska ha på dom.

nej dom sitter faktiskt mycket bättre än vad nomeselen gör :P
har inte hört något om att det skaver på hunden när den jobbar.
eftersom du mäter din hund och skickar iväg måtten så får du ju ett exakt mått på hur stor selen ska vara för att passa din hund, men har du en växande hund så får man ju hålla mer koll.

Här är en bra bild på en hund som drar i selen så ser du att den inte "ligger" och skaver.

http://jempsss.blogg.se/images/2010/6_110847091.jpg

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Chanku
10/25/11, 7:32 PM
#11

#10 Men den där är väl sydd som ett Y? Tänkte mer på de selar som är sydda som ett X, om du kikar på de här bilderna så kanske du förstår hur jag menar http://www.freewebs.com/xitemsswe/bilder.htm

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Kitten86
10/25/11, 10:51 PM
#12

Inte lätt det där med div tillbehör när man har en unik individ som inte passar i den "massproducerade" mallen.
Skulle nog tippa på att ett sele kommer kosta dig ca 500 kr. Jag skulle rekomendera ett med y-front, och just från hradcoreharess som jag har hört mycket gott om.

Lycka till och hoppas du får svar snart från de div. företagen!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Chanku
10/26/11, 8:42 AM
#13

Hardcoreharness tar 800 kronor för en sele, kändes lite i högsta laget (är student). Men y-front känns ju helt klart bäst…

Inga svar ännu, får väl se om det dyker upp några :)

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Annons:
[Rocky70]
10/26/11, 5:23 PM
#14

Björkis har måttbeställda nomeselar också för 330 kr.

http://shop.textalk.se/se/article.php?id=10414&art=1887953

Chanku
10/26/11, 5:37 PM
#15

Jo, men nu hade jag tänkt mig en wp-sele iom att jag kommer dra kedja :)

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

[Rocky70]
10/26/11, 5:46 PM
#16

Det går bra att dra kedja med nome också,det är bara att använda längre lina.

Chanku
10/26/11, 6:36 PM
#17

Hur lång lina behöver man då?

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Kickan90
10/26/11, 7:55 PM
#18

#11 jaha du menar som på bild 1.
hmm vet ej faktiskt jag tränar bara lätt för tillfället så har en nomesele.
men om man tränar hårdare eller väldigt ofta så tycker jag personligen att man ska skaffa en wp-sele :) då dom sitter bättre och fördelar vikten mer jämnt.

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Kitten86
10/27/11, 9:46 PM
#19

#17
Personligen tycker jag att det beror på höjden på din hund och vikt och "beskaffenhet" av kedjan. Jag testade mig fram så att jag såg att kedjan och dragpunkten hamnade rätt. Tror att min hunds "drag lina" är ca 40-60 cm. Gjord på balsnöre, men har plan på att köpa riktig draglina med en "fjädrande sida" så det blir en lite mjukare/jämnare start på draget.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Chanku
11/1/11, 2:34 PM
#20

Börjar ge upp det här med wp-sele, inga företag verkar vara villiga att svara på mail. Kommer troligtvis beställa en nomesele istället och använda lång lina.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Annons:
Helena213
11/23/11, 3:46 PM
#21

att träna DW/Wp är absolut ingen bra ide att göra med en nomi sele även om de bara gäller lätta vikter! om du har nomi sele så hamnar tyngden på höfter och rygg och du kan lätt förstöra hunden. när juag började träna min hund för 2,5 år sen sydde jag om min nomi sele att likna en Wp sele (väldigt lätt), de är inte de bästa men fungerar väldigt bra vid lättare tyngder!

Chanku
11/23/11, 10:02 PM
#22

Tog saken i egna händer och sydde en wp-sele själv. Hon jobbar på ett helt annat sätt i den selen, jämfört med när vi körde med nomen så jag är glad över att jag bytte sele.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Kitten86
11/24/11, 10:21 AM
#23

#22
Hur konstruerade du ett eget wp sele? Kan du inte visa bild?

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Chanku
11/24/11, 6:54 PM
#24

http://www.tokhund.se/2011/11/18/valkommen-till-verkstaden/

Den sitter dock betydligt bättre än på bilden, speciellt i arbete! "Pinnen" som sitter bakom hunden är dock inte med där.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Kitten86
11/25/11, 4:56 PM
#25

#24
Snyggt! Kan inte heller sy, så jag skulle nog inte ge mig på att testa…. Men kanske kan få min mamma att sy en Foten i munnen

Hur bred rem använde du dig av? Vad använde du som stoppning/ vaddering?

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Chanku
11/25/11, 6:08 PM
#26

#25 Remmarna är 3 cm breda (med fleecen blir det säkert 6 cm), fodrade selen med fleece som jag vek flera varv så det skulle bli riktigt mjukt och skönt. Det behövdes ingen ytterligare paddning i form av vadd etc. Sydde ihop remmarna före och sydde dit fleecen sen.

Totalt kostade materialet max 60 kronor. Jag behövde 4 meter rem till min sheltie, så köp mer rem än vad du tror! Jag trodde att jag tog i när jag köpte 4 meter, men det behövs mer än väntat.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Kitten86
11/26/11, 12:21 PM
#27

Okej, ska nog kolla på material och be mamma att testsy en wp sele Cool Ungefär hur mycket fleece använde du?

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
Chanku
11/26/11, 3:12 PM
#28

Hm, bra fråga… Köpte en filt och använde max en tredjedel av den skulle jag tro. Tror jag vek fleecen  5-7 varv något sånt.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

[Howard]
1/9/12, 8:53 PM
#29

Xitem tillverkar mig veterligen inte längre selar. Sedan så skall dom tydligen inte vara utav någon spec bra kvalite. Sportingdogs talas det dock gott om.

StrongHearts
2/10/12, 8:09 PM
#30

hej vet ej hur det gått med din jakt

me njag vet en som syt sele för 250 kr för en nome och då blir den skräddarskydd efter din hund mått :)

om du vill kan jag kolla med en annan med, hon syr selar för 150 men vet ej om det är nome :)

så hör av dej :)

Upp till toppen
Annons: