Annons:
Etikettweight-pull-i-allmänhet
Läst 2001 ggr
standardbred
2011-08-19 19:48

Låta småhundar dra?

Hej, har kikat in här flera gånger förr och läst om och blivit lite intresserad av wp.

Jag har två dvärgpinschrar, vad tycker ni, är det okey att låta dem dra, + finns det wp selar i sådana storlekar?

Mina dvärgar har en tid nu fått dra min kille (en mkt liten och tanig sådan) på longboard med väldigt lättrullade hjul, dem har aldrig riktigt verkat tycka det är vidare tungt mest inte fattat starter så i början fick dem mkt hjälp.

Båda har fått öva med att dra ensam och tillsammans och nu börjar det vara lite väl lätt med detta för dem så därför jag kolla in här för och försöka få lite tips och ideér om hur man startar med WP  ?

så småttingarna får lite mer utmaning, dem tycker förövrigt att det är super roligt :)

Annons:
Chilli10
2011-08-19 21:20
#1

Det spelar ju faktiskt ingen roll hur stor eller liten hunden är. Man anpassar ju hur mkt hunden ska dra beroende på hur mkt den väger :) Det finns ju WPselar till JRT så tvivlar på att det inte skulle finnas till dina DP, det går ju att måttbeställa på vissa ställen.

tezzla
2011-08-19 22:27
#2

Alla wpselar SKA måttbeställas för hundens skull, min russel hade lånesele som valp/yngre enbart för att vänjas med sele och stryplänk bakom sig - ingen vikt

det är viktigt så inget belastas fel eller skaver på hunden

jag rek att köpa sele på http://hardcoreharness.se där kan du beställa efter önskemål med färg/mönster/brodyr/font, pris varierar beroende på vad du ska ha, mina är tvättat flertal ggr och är som nya än!

starta lätt, ca 10% av hundens vikt som start och öka sakta men säkert, var noga med uppvärmning före och nedvarvning efter, stretching om du kan!

om du har en lokalgrupp nära dig inom SWBA så besök gärna en sådan för hjälp och råd med start av träning

[Ronon-m]
2011-08-20 23:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag drar med min Powderpuff/pudel hane. Han väger 11 kg och det går kanon. Man drar ju efter sin egen hunds vikt som sagt :) Jag beställde min sele från hardcoreharness som #2 sa. Det är väldigt viktigt att måttbeställa dom för perfekt passform.

Här är Ozzi när han drar vagnen och även selen vi köpt :)

Upp till toppen
Annons: