Annons:
Etikettutrustning-och-vikter
Läst 2127 ggr
Anibaz
2011-08-16 21:14

Skillnad på selar

Är det någon mer skillnad på WP-sele och nomesele än att WP-selen är grövre? Dem är väl uppbyggda på samma sätt, att kunna dra tyngre vikter utan att skada kroppen.

Kan man dra kätting med nomesele på samma sätt som med ett WP?

Tacksam för svar Glad

Annons:
Anibaz
2011-08-16 21:16
#1

Såg nu att selen ser olika ut där man fäster koppel, linor etc.

Vattnadal
2011-08-17 11:19
#2

Draghundsfolk som inte har så många hundar kan dra kätting, en stock, däck, en trasmatta ed i nomesele på promenader.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Anibaz
2011-08-17 12:29
#3

Okej, då vet jag =)

Kickan90
2011-08-17 18:41
#4

med en nomesele hade jag inte haft för tunga vikter på utan isåfall köpt en wp-sele.

har en nomesele just nu då jag inte vill dra för tungt med dom ännu utan mer gå längre och "lättare" runder sen är dom perfekta att cykla i :)

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Anibaz
2011-08-17 22:07
#5

Tänkte köpa nomeselar åt hundarna för att dra pulka med typ matkassar och sen åka skidor i vintern så det ska inte dras några vikter så som i WP Glad

Vattnadal
2011-08-17 22:22
#6

Det beror ju på hur mycket kätting man tänkte släpa, men en nomesele kan de ju dra i alla fall dubbla sin vikt när de drar släde, pulka eller så. Man ska nog ha en något längre lina till kättingen dock, eftersom nomeselen är gjord för att dra något som är en bit upp från marken.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Kitten86
2011-09-03 12:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag använder mig av nomesele när min hund drar. Men som det skrivits i tidigare inlägg så drar han inga jättevikter i det selet, utan då skulle jag nog köpa mig ett "riktigt" wp sele. Och jag använder mig av något längre lina mellan kättingen och selet.

Min hund får även dra vagn, då det är barmark, och har även testat snowracer och pulka. Allt med nomesele…

En bild på min hund som hjälper till hemma

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Upp till toppen
Annons: