Annons:
Etikettweight-pull-i-allmänhet
Läst 1398 ggr
Eywa
2011-08-02 21:18

WP - Bra mental stimulering?

Hejsan!

Jag är ny på det här med weight pull, men jag är dödligt sugen på att åka ner till WP-klubben i Göteborg och testa på när jag flyttar dit.

Vad jag undrar är om det är bra mental stimulans, inte bara fysisk?

Min tik älskar att träna rally och freestyle men det känns som att något mer uttröttande att syssla med vore att föredra då hon kräver en hel del på det mentala planet. Eftersom jag inte har bil har jag inte möjlighet att åka och spåra med henne varje dag..

Annons:
[Ronon-m]
2011-08-03 15:45
#1

Jadå det är jätte bra mental stimulans! Det är mycket tänk från hundens sida eftersom den måste lära sig rätt metod när den drar. Även att det finns en massa olika hundar och människor där som hon inte får hälsa på, gör ju att dom blir trötta. Tycker att du ska komma ner till klubben i gbg. Jag går själv där med min byracka och det är jätta bra! Massa trevliga människor och hundar! :)

Eywa
2011-08-03 17:07
#2

Härligt! Det skulle vara jätteroligt. Problemet är bara att min hund inte är så van vid såna miljöer. Misstag från min sida när hon var yngre.

Sist vi var på kurs var i vintras och hon var väldigt speedad och skällde på dom andra hundarna - pinsamt!

Tror du att dom andra kan ha lite överseende tills hon (förhoppningsvis) har blivit lite van? Är det snälla människor? Skäms

[Ronon-m]
2011-08-03 21:42
#3

#2 hehe det där ska du absolut inte tänka på! Jag började där för 5 månader sedan med min hund som är både hund och människo aggressiv. Dom hjälpte mig och dom förstår. Det är även väldigt bra där eftersom i reglerna så står det att hundarna inte får hälsa på varandra utan att man frågat varandra, just för att vissa hundar inte ska vara med andra hundar.

Vi som är där är jätte snälla och vi har verkligen jätte roligt! Man skrattar otroligt mycket och vi är ett roligt gäng! Tycker du ska komma dit sen och testa! :)

Eywa
2011-08-03 22:09
#4

Åh, det låter ju helt underbart! Skulle vara grymt kul. Jag flyttar den 1 september så när jag och vovven har ställt om oss efter flytten kommer vi helt klart att dyka upp :D

[Ronon-m]
2011-08-03 22:14
#5

Så roligt! Du är välkommen :D

Eywa
2011-08-03 22:17
#6

Tack :D

Annons:
Kickan90
2011-08-05 20:55
#7

Ja det är verkligen bra för hundar ;)
tänk inte så mkt på att det är pinsamt för att din hund skäller, det är alla vana vid dom har ju också hundar^^

jag tycker det är en väldigt possitiv träning som stärker hundens självförtroende samtidigt som den jobbar och lär sig att lita och lyssna på dig och inte "störa" sig på andra människor och hundar som kan komma bredvid :)

det ger mycket när man tränar lydnad med dom senare också :D
hoppas att ni kommer tycka det är kul, berätta gärna senare hur det har gått även om det är ett tag dit.

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

[Ronon-m]
2011-08-05 21:04
#8

#7 precis! Man går ju på kurs av en anledning. Hade man haft en duktig hund redan så hade man ju inte behövt vara på någon kurs :)

Upp till toppen
Annons: