Annons:
Etikettweight-pull-i-allmänhet
Läst 2726 ggr
[Moollan]
2011-05-15 20:27

Shetland Sheepdog till weight pull?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Idag under utställningen fanns det ett gäng som visade upp Weight pull. Jag blev intresserad och fick testa på med min lilla Shetland sheepdog tik, 10 kg, 1år.

Selen var på tok förstor men det gick att dra en flaska vatten utan att den gled av.

Jag är som sagt HELT ny på detta,
Hur skulle det funka att börja träna min klena vallhund utan att hon tar skada? (Där var mest amstaff/pitbull som ser mer ut att vara gjorda/tåliga för det)
Hur gamla ska dom vara?
Är det lätt att dom börjar dra när dom har vanlig sele på sig under promenader?
Vad kostar en sele och var köper man dom?

Tacksam för svar :)

Annons:
[Moollan]
2011-05-15 20:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En till bild bara för hon är så söt i den stora selen <3

Eve
2011-05-15 22:19
#2

Vad kul att du tyckte att det var intressant. Skäl klart kan man dra med en shetland sheepdog. Det handlar bara om att anpassa vikten efter hunden! Börja med lite vikt, exempelvis 1 kg (10% av din hunds vikt) Och öka sedan gradvis eftersom. En sele beställer man över internet. Se länkarna här på sidan. Om hunden drar mycket när man ärlige och går tror jag beror på uppfostran. Mona hundar har aldrig fått dra mig i kopplet och det är inte okej att göra det när vi tränar heller. Det är kedjorna de ska dra, inte mig (: jag upplever inte att de drar i kopplet rent generellt för att de drar kedjor. Känn dig fri att ställa vilka frågor du vill . Välkommen!

_________________________________

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

[jakke94]
2011-05-15 22:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

provade också på det, och blev också intresserad, så stalkar denna tråden :) 

Fotograf är TS

Kickan90
2011-05-16 21:14
#4

va kul :D

det är den i malmö va? ^^

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

[jakke94]
2011-05-16 22:30
#5

nä lunds :)

Kitten86
2011-05-24 09:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Absolut går det att dra med en sheltie!

Jag dragtränar med min. Jag har dock inte beställt ett weigtpull sele utan kör med ett nomesele (drag/släd sele). Det enda jag måste tänka på är att inte låta han dra för tungt…

Jag började med att låta River bära väska, starta med lite vikt och öka gradvis. Sen när han kommit upp i sin maxvikt i väska så började jag med lätta kedjor i sele. Korta stunder med lätt vikt i början, paus med mycket lek så att det var roligt. Sen gradvis ökning precis som med väska. Fungerar super som en "energi tömmare"!

Bifogar bild på min hund när han hjälper till med trädgårdsarbete Cool
Varför inte förena nytta med nöje?

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
tezzla
2011-05-26 21:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

jag startade med min russel när han var 5 månder, men endast för att vänja med sele och något bakom, han drog en liten stryplänk som start

du kan börja träna när du vill, men sjklart lätt och anpassa efter ålder/kondition

jag började öka lite vikt eftersom, han började med strypkedja, sen en liten kedja på 0,5 kg när han blev äldre, sen när han var runt året hade jag ca 1 kg och tränade med den och ökade sträckor, sen la på lite extra, korta intervaller, sen ökade lite tid på kortare sträckor, sen ökade tiden med samma vikt, sen lite mer intervaller osv

sen röntgade jag honom och sen ökade jag mer och mer efter tiden, nu blir han 2 år i juli och vi har tränat hela tiden

du kan träna med alla raser, vi har russel, border terriers, schipperke's, nakenhundar, pumi mfl som tränar i vår grupp

hundarna drar inte mer i koppel för att dom tränar wp, snarare tvärtom, dom är nöjda och trötta och dom vet att det är ok att dra när selen är på och när vi ger kommandot för att starta!

jag har köpt mina selar på http://hardcoreharness.se bet ca 650 kr för selen, det är värt pengarna, du får måttanpassat efter din hund så inget belastas fel, pris varierar beroende på vad du ska ha för band, om du ska ha brodyr eller så, det är bara maila så får du ungefär vad din sele kmr kosta när du vet hur den ska se ut, annars är dom bra på att fixa en sele om man ger dom fria händer =) om man inte vet hur man vill ha den

Upp till toppen
Annons: