Weight pull i allmänhet

Shetland Sheepdog till weight pull?

2011-05-15 20:27 #0 av: [Moollan]

Hejsan!

Idag under utställningen fanns det ett gäng som visade upp Weight pull. Jag blev intresserad och fick testa på med min lilla Shetland sheepdog tik, 10 kg, 1år.

Selen var på tok förstor men det gick att dra en flaska vatten utan att den gled av.

Jag är som sagt HELT ny på detta,
Hur skulle det funka att börja träna min klena vallhund utan att hon tar skada? (Där var mest amstaff/pitbull som ser mer ut att vara gjorda/tåliga för det)
Hur gamla ska dom vara?
Är det lätt att dom börjar dra när dom har vanlig sele på sig under promenader?
Vad kostar en sele och var köper man dom?

Tacksam för svar :)

Anmäl
2011-05-15 20:27 #1 av: [Moollan]

En till bild bara för hon är så söt i den stora selen <3

Anmäl
2011-05-15 22:19 #2 av: Eve

Vad kul att du tyckte att det var intressant. Skäl klart kan man dra med en shetland sheepdog. Det handlar bara om att anpassa vikten efter hunden! Börja med lite vikt, exempelvis 1 kg (10% av din hunds vikt)
Och öka sedan gradvis eftersom.

En sele beställer man över internet. Se länkarna här på sidan.

Om hunden drar mycket när man ärlige och går tror jag beror på uppfostran. Mona hundar har aldrig fått dra mig i kopplet och det är inte okej att göra det när vi tränar heller. Det är kedjorna de ska dra, inte mig (: jag upplever inte att de drar i kopplet rent generellt för att de drar kedjor.

Känn dig fri att ställa vilka frågor du vill .
Välkommen!

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Anmäl
2011-05-15 22:24 #3 av: [jakke94]

provade också på det, och blev också intresserad, så stalkar denna tråden :) 

Fotograf är TS

Anmäl
2011-05-16 21:14 #4 av: Kickan90

va kul :D

det är den i malmö va? ^^

Anmäl
2011-05-16 22:30 #5 av: [jakke94]

nä lunds :)

Anmäl
2011-05-24 09:49 #6 av: Kitten86

Absolut går det att dra med en sheltie!

Jag dragtränar med min. Jag har dock inte beställt ett weigtpull sele utan kör med ett nomesele (drag/släd sele). Det enda jag måste tänka på är att inte låta han dra för tungt...

Jag började med att låta River bära väska, starta med lite vikt och öka gradvis. Sen när han kommit upp i sin maxvikt i väska så började jag med lätta kedjor i sele. Korta stunder med lätt vikt i början, paus med mycket lek så att det var roligt. Sen gradvis ökning precis som med väska. Fungerar super som en "energi tömmare"!

Bifogar bild på min hund när han hjälper till med trädgårdsarbete Cool
Varför inte förena nytta med nöje?

*Medarbetare på Sheltie Ifokus*

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.