Annons:
Etiketthundar-i-allmänhet
Läst 2695 ggr
Eve
4/25/11, 12:52 PM

Fästingsäsong

Nu är det vår i luften och med det fina vädret så vaknar ju fästingarna till liv. Vad gör ni för att skydda era hundar mot fästingar? Mina äter fixodida och det fungerar jättebra! Jag har det även på mina katter. testade ett fästinghalsband på diesel förra året, men han blev jättedålig av det ):

_________________________________

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Annons:
Kickan90
4/25/11, 4:41 PM
#1

fungerar de tillskottet?

själv så kollar jag fortfarande runt efter något mot fästingar.

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Banankaka320
4/25/11, 11:54 PM
#2

Inget för nakenfisen men måste hitta nåt åt rottisen, funderar på bärnsten halsband:)


Banankaka320
4/25/11, 11:54 PM
#3

Inget för nakenfisen men måste hitta nåt åt rottisen, funderar på bärnsten halsband:)


Kickan90
4/25/11, 11:58 PM
#4

det finns så mkt fästing"medel" att man inte vet vilken man ska prova xD
men när man får pengar igen så ska jag ha funderat klart :P
mina leker en massa samt simmar ovanpå träningen så man vill ju ha något som funkar.

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Chilli10
4/29/11, 12:17 AM
#5

Har precis fått hem ett bärnstenshalsband till min voffsa :)
Får se hur det funkar. Har dock bara plockat en krypande odåga på henne hittils.

Kickan90
4/29/11, 12:20 AM
#6

#5 sånt vet jag någon som hade, men hon sade att de inte fungerade.
men sånt är ju så varierande, från hund till hund.
får se om de fungerar på din hund, hon har ju inte så mkt päls så fästingarna borde inte vara så glad att sitta på henne som på en långhårig ;)

men måste bara tillägga att på korthåriga hundar så hade jag nog provat de, funderade på de till min amstaff.
men sen så fungerar de inte vit vått väder (har jag läst) så då får man använda något annat.

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Annons:
Chilli10
4/29/11, 12:26 AM
#7

#6 Ja, har läst lite olika jag också. Verkar dock som det fungerat för de flesta. Nae det är ju sant :D
Vår rottis har haft ngt fästinghalsband från apoteket, tror det heter scalibor eller liknande. Han brukar dock ha en del fästingar ändå. Fast utan skulle det antagligen bli ännu värre. Vår förra rottis hade inget mot fästingar alls o han hade ändå inte många, känns som det där är väldigt individuellt.

Har läst att vissa hundar fått utslag och/eller allergiska reaktioner av sådana halsband från apoteket o eftersom amstaffar kan ha en del hundproblem kändes det dumt att chansa på det. Verkar ju inte vara speciellt bra i övrigt heller.

Kickan90
4/29/11, 12:28 AM
#8

#7 nej precis därförär jag också lite skeptiskt vad jag ska köpa till mina hundar. de både leker och badar ganska mkt också :S

vet ej om du läste de jag skrev innan jag hanterade mitt inlägg men tänk på att bärnstenshalsbanden kanske inte fungerar vid vått väder, läste de någonstans :S

men man kanske ska prova de och något annat? ;)

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Chilli10
4/29/11, 12:36 AM
#9

#8 Jo jag vet, pälsen måste ju vara torr för att det ska kunna bli den där "laddningen" som gör att fästingarna väljer att inte invadera hunden ;)
Men när pälsen sedan är torr kan man gnida stenarna mot hela hunden så ska det bli laddat direkt.

Ja det kan man ju också göra! Vitlökspulver har jag läst att man kan ge lite!?

Hon blev iaf väldigt snygg med sitt nya halsband :)

Kickan90
4/29/11, 12:49 AM
#10

#9 okej, bra tips ;)
jag funderar faktiskt på att köra på de också eftersom de inte finns några medel i de.
man kan väl använda halsbanden jätte långe? (inget fungerar 6-12mån?)

vart köpte du ditt och hur mycket gav du?

ja de blir riktigt snygga i de, hittade en tjej som även kunde ha bokstäver i halsbandet om man vill ha deras namn.

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Chilli10
4/29/11, 11:07 AM
#11

#10 Ja, det räcker så länge stenarna håller. Där jag beställde ifrån http://www.elvingsson.com/fastinghalsband kan man även få halsbandet lagat om det skulle gå sönder. Jag mejlade o frågade under hur lång tid de gjorde detta, o de svarade alltid. Så det är ju bra. Kostar endast 50 kr om man vill  ha det lagat då :)
Det finns olika varianter om du kollar in hemsidan, jag valde det med små, matta stenar (stenarna är dock inte så små, utan lite mer än 1 cm). Kostar då 6 kr per cm. Chilli mätte 44 cm runt halsen så blev 264 kr + 20 kr i frakt.

Det var ju häftigt :) Har sett att man kan köpa billiga, typ 150 kr, på tradera. men vågade inte köpa där ifall att det inte skulle vara riktiga bärnstenar, o då skulle det ju inte fungera iaf xD

Kickan90
4/29/11, 11:52 AM
#12

#11
okej vad bra :)
jag hittade denna sidan  http://www.fanzia.se/barnsten.htm

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Chilli10
5/1/11, 9:04 AM
#13

#12 De var fina där med :) Lite extra snygg tycker jag den varianten med små pärlor imellan bärnstenarna var :)

Annons:
Kickan90
5/1/11, 12:06 PM
#14

Ja visst var den :) 
har mejlat och frågat lite så väntar bara på svar :P

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Kitten86
5/1/11, 5:11 PM
#15

Jag använder bärnstenshalsband på mina två, varav en är en "korthårig" hund (dvärgpudel) och det andra är en långhårig hund (sheltie). På min dvärgpudel har jag inte plockat någon fästing efter det att halsbandet åkte på men på sheltien har jag plockat 1-2 st efter det att halsbandet åkte på. Men jag tror att det satt lite för löst och därför inte gav rätt statiska elektricitet så jag har kortat det lite.

Eventuellt kommer jag komplimentera med Fixodida Fx, eller annat giftfritt alternativ, då jag vet (och märker) att det är mycket fästingar i år. Speciellt med tanke på att vi är ute mycket i skog och mark…

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

[Ronon-m]
5/2/11, 6:07 PM
#16

Jag skall snart köpa hem ett bärnstenshalsband och testa till min hund. Får se om det funkar på honom. Men gör det inte de så har han ju endå bara ett till halsband att vara fin i :)

Chilli10
5/2/11, 8:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

En bild på Chilli i sitt halsband :)

[Ronon-m]
5/2/11, 8:39 PM
#18

Gud så fin hon var i det! :)

Chilli10
5/2/11, 8:40 PM
#19

Tack! Ska jag hälsa henne det ;)

Eve
5/3/11, 11:24 AM
#20

#17 - Riktigt snyggt ju. Machtar bra i färgen!

_________________________________

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: