Annons:
Etikettweight-pull-i-allmänhet
Läst 1693 ggr
[Rocky70]
2011-04-21 10:03

Börja träna WP

Hej.Jag har en 11 måm Amstaff/Schäfer korsning som känns rätt stark.Har nu läst lite om WP och tror det skulle vara en bra träning för honom.Vet väldigt lite om WP men undrar just nu om han är för ung för att börja nu?Tänker främst  på att han kanske inte är färdig utvecklad och färdigt växt.Vill ju beställa en sele som kommer att passa framöver också.Tacksam för alla råd jag kan få.

Annons:
Kickan90
2011-04-21 22:04
#1

om jag vore du så hade jag tränat med en sele så att han väljer sig, senare ta någon lätt vikt typ 0,5-1kg eller sätta ett kedje halsband bakom så att han blir van vid att det rasslar bakom honom.

vilket kan vara rätt läskigt i början :)

jag hade väntat tills han var 1år innan jag började träna med lite mer vikt utan bara göra honom van vid ljudet o selen :)

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

tezzla
2011-04-22 22:02
#2

håller med, blrja lätt med att vänja med sele och något bakom

jag rek att du gör en höft/armbågsröntgen med innan du kör igång riktigt om ni tänkt träna wp

Kickan90
2011-04-22 22:30
#3

Eftersom han har schäfer i sig så jag hade väntat tills han var 1,5-2,5år innan jag röntagde honom. Det brukar dom rekomendera då schäfer korsningar är lite sena i sin utveckling.

Men så länge du börjar lätt och gör honom van vid selen så är det ju bara att vänta och beställa sedan en tid till honom när han är lite över 1år :)

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Eve
2011-04-23 10:07
#4

Jag började med Nellie när hon var 11 månader. Mest för att hon var så himla stressad och hon behövde tänka på annat. Hon drog inte så mycket i början, så börjar man lätt så är det nog ingen fara. Men om du vill ha en sele som hunden ska kunna ha en längre tid bör du nog vänta. Nellie har växt ur den jag lånade av min tränare nu, så jag har beställt en ny.

_________________________________

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Upp till toppen
Annons: