Annons:
Etikettutrustning-och-vikter
Läst 2381 ggr
Lyan
2011-04-15 14:51

Sele och klövjeväska

Har en liten jycke som jag tänkte börja dra och bära väldigt försiktigt med och tänkte bara höra lite hur mycket vikt jag ska använda och om väskan och selen går bra att använda.

 

Klicka här för att visa bilden i originalstorlek.

Selen

Klicka här för att visa bilden i originalstorlek.

Draglinorna är bara provosoriska hittills

Klicka här för att visa bilden i originalstorlek.

Hon väger 3kg och det ska bara var för väldigt lätt träning så hon inte tappar för mycket muskler då hon går på kortison.

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
WulffDogs
2011-04-16 14:09
#1

Selen är inte ultimat för drag, men ska du mest skrammeldra så funkar det. Dragpunktnen hamnar lite för lågt, så hon kommer få ett tryck över manken o ryggen. Se till att ha långa draglinor, och att hon inte knäar, eller sänker ryggen när hon drar, då är det för tungt!

Väskan ser ut att sitta bra, jag skulle använda 10% av hennes kroppsvikt i väskan under kortare promenader.

Varför går hon på kortison? det ska du väga in i träningen, då det räknas som doping!

Lycka till!

www.wulffdogs.se

Har en egen Hemi, i skuffen på min volvo!

Lyan
2011-04-16 15:36
#2

Tack!

Ok, det blir ju som sagt inte så mycket hon ska dra. Har en liten kärra som jag hade tänkt köpa en riktig sele åt och dra men det får vänta då det inte finns pengar just nu. Hur mycket vikt är lagom? Kan i princip ingenting om drag :-/

Hur kan jag göra för att selen ska bli bättre? Funderar på att sy in den i ryggen då halsen är lite för stor, läget på draglinorna går också att höja och sänka då de bara är provosoriska hittills

Hur länge och hur ofta kan hon ha väskan på sig? Läste någonstans om 5 minuter några gånger i veckan

Hon har kronisk gastrit och colit så därför äter hon kortison. Hon kommer äta det i minst 8månader och troligen mycket längre så risken för biverkningar som muskelförtvining är stor, därför vill jag göra lite mer än bara promenader så hon inte tappar för mycket.

Hon har även börjat simma lite (bara en gång hittills) och så går vi i terräng och cavaletti. Har en till hund som går på rehab efter en operation så jag gör ungefär samma som jag gör med honom

Massa frågor :-P

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

[4paws]
2011-04-20 21:27
#3

du kan börja ha på väskan dagligen utan vikt för att vänja henne. om ud är smart låter du ha henne väskan till att börja med så hon får arbeta upp sig medan hon går på kortison.

10% av 3 kg bör bli ca 3 dl. Du kan ju köpa hem sånna små flaskor med loka 33 cl och låta henne börja. men du kan börja med ex plånböcker och liknade saker som inte väger så mycket och gradvid gå uppåt :)

1# om man inte tävlar med hunden, räknas det även som doping då? och för mej är doping något som förbättrar ens prestation och kortison är en medicin som tar bort smärta. så jag ser inte hur det skulle kunna räknas som doping (tror det är tolkningsfråga). skulle du kunna förklara hur du ser på det?

Kitten86
2011-04-22 21:51
#4

Vad gäller medicinering så finns det ju nästintill alltid karens inför tävling oavsett om det är smärtlindring eller "prestationshöjare". Detta brukas benämnas och ses som doping av hunden.

#3
Man ska börja gansla lågt vad gäller att bära. Börja som sagt med att din hund får vänja sig att bära väskan tom. Att ha väska på sog ska vara roligt! Börja sen sakta men säkert med vikt, ca 5 % av din hunds vikt och din hund bör inte bära mer än absolut max 10 minuter i början (ett par gånger) på varje viktökning. Max 3 dagar per vecka i början blev jag rekomenderad. Öka succesivt tiden tills man kan gå ganska långa promenader. När du sen ökar vikten i din hunds väska så sänker du tiden till max 10 minuter igen och börjar på så vis om från början. Din hund bör inte bära mer än 20-25% av sin vikt när ni nått "slutmålet".
Lycka till med bärandet!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Upp till toppen
Annons: