Annons:
Etiketthundar-i-allmänhet
Läst 8303 ggr
Eve
2011-03-16 18:27

Klövjeväska?

använder ni klövjeväskor till era hundar? När isåfall? Hur mycket vikt lägger ni i? Nyfiken i en strut (:

_________________________________

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Annons:
Eve
2011-03-16 18:29
#1

Själv har jag en till Diesel. Till Nellie hittar jag ingen bra, då hon ät så smal över ryggen. Ska börja använda diesels när jag går vanliga promenader, för att göra honom lite extra trött (:

_________________________________

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Kitten86
2011-03-16 19:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag använder klövjeväska till min sheltie. Började när han va ca 15 månader då jag behövde något sätt att hjälpa till att trötta ut honom lite. Jag började med 10 % av hans kroppsvikt och gick max 5 minuter med den. Sakta men säkert ökade jag tiden och när han kunde gå längre promenader med sin väska ökade jag vikten med ett par procent åt gången. Efter varje ökning sänkte jag tiden och började om processen. Nu bär han sin maxvikt på 3 kg.

Jag kan starkt rekommendera Ruffwear Approach Pack. Jag gillar märket Ruffwear skarpt, som är ett amerikanskt märke som har ett stort sortiment för hundens friluftsliv. Väskan Approch Pack är en väska för "hemmahunden" sen finns en väska som heter Pallisade Pack som är för hunden som är ute mycket på vandringar. Väskan sprider vikten korrekt över hundens rygg, väskan har y- front för maximal rörelsefrihet.

En bild på River när han bär väska!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Kitten86
2011-03-16 19:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Glömde att skriva att jag låter han bära väska max 3 dagar i veckan så att han hinner återhämta sig emellan. Så jag varierar med annan träning för att tömma han på energi.

En bild på hans fina väska i mer närbild. Första gången han testade den… Modellen finns i en ljusgrön variant också!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Kickan90
2011-03-16 20:33
#4

Ibland använder jag väskan men inte alls ofta, drag fungerar bättre på mina hundar eftersom väskorna är lite förstora för dom.

#2 jag verkligen gillar den väskan, kanska ska införskaffa 2 sånna :D

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Eve
2011-03-16 21:26
#5

Den där var fin, och såg jättebra ut! Var får Man tag i den?

_________________________________

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Kitten86
2011-03-17 09:29
#6

Den är lite svår att få tag på och priset varierar mycket! Efter lite letande hittade jag en bra sida som sålde väskan billigare, Skövde Natur. Man får klicka på "Utrustning" i fältet till vänster, sen "Ruffwear- till hund" sen kommer en lista med Ruffwear sortiment till höger i bild. Väskan heter Approach Pack. Jag rekomenderar väskan starkt, jag är JÄTTENÖJD med mitt köp! Går ju att anpassa den om man vill att fler hundar ska dela på den. Finns i storlekarna xxs-l och färgerna blå eller grön. Finns även fäste för koppel på väskan också, så inget halsband behövs om man inte vill ha det på samtidigt.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
tezzla
2011-03-17 16:29
#7

jag har också ruffwear till mina stora fast limegröna =) hade en åt yatzy med men den var inge bra, kmr inte ihåg vilket märke, men det var en billig väska! ska leta en ny. jag kör 2 kg i till dom stora, har påsar med sand i så kan jag öka vikt lite eftersom

Kitten86
2011-03-17 20:12
#8

# 7  Alla sätt är bra för att skaffa vikt att lägga i. Jag hittade ingen sand så jag använder mig av hästfoder iställetSkrattande Som sagt- alla sätt är bra! Funderar på att köpa träningsvikter, sånna man har runt fot- och/eller handleder, och lägga i istället som en fast "grundvikt".

Jag valde att satsa på Ruffwear väskan då jag tycker att det är värt pengarna, jag betalade 745 kr för väskan istället för ca 300 kr i djuraffären för en väska av "billigare" märke.Ruffwear är ju en väska som han kommer att kunna använda hela livet ut och den passar till oavsett aktivitet (längre/ kortare turer). Istället för att köpa en billigare som inte ligger bra, lägger vikten fel och som kommer gå sönder när man använt den mycket. De billigare är ju inte sydda i samma material osv…

Jag är supernöjd. Är glad att jag googlade runt lite innan jag bestämde mig för vilken jag skulle köpa. Hittade av en slump en bild på Ruffwear fast Pallisades Pack vilket är lyxmodellen så jag kollade runt och hittade den jag till slut valde. Sen var det bara det att hitta en svensk återförsäljare som sålde väska….

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Eve
2011-03-17 20:29
#9

Vad smart att köra med sand! Man kanske skulle investera i två sånna Här, så man kan börja med dem (: eller i alla fall en till att börja med, till Nellie eftersom att Diesels ligger bra på honom (:

_________________________________

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Kickan90
2011-03-17 21:53
#10

#8 bara synd att de inte har fler färger :O
googlade lite och det fanns en massa olika färger men inte många som hade de andra färgerna.

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Kitten86
2011-03-18 09:18
#11

#10  Beror på vilken modell. Ruffwear har tre modeller av väskor. En som är grå/orange som har flaskor i sig som är till för kortare turer där hunden bär ditt och/ eller sitt eget vatten. Sen finns det den som jag har som finns i två färger, antingen blå eller limegrön, och sen finns deras "lyxmodell" där man kan lyfta bort väskorna bl.a. Den finns bara i färgen röd/svart.

Mer om Ruffwears sortiment kan du kolla på här:

#9   Sand eller liknande är jättebra då det inte rör sig så mycket i väskan och det tar inte heller för mycket plats. Du kan ju definitivt börja med att köpa en, dina hundar har väl ungefär samma mått så du kan ju bara ställa om den så att Diesel kan testa att bära den med om du vill…

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

tezzla
2011-03-20 13:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

en bild från dagens skogspromenad

[4paws]
2011-03-21 21:55
#13

jag har 3 st till min tjej :P

tyvärr är hon lite korkad och befinner sig mellan s och m så har hittar aldrig något som passar :/ men den minsta jag har sitter bäst på henne

dock så har jag inte använt dem så mycket på sistone. men jag brukar börja med lite och gå uppåt

de jag pratat med på vovve säger att de ska max ha en FJÄRDEDEL av sin vikt i väskan. så om en hund väger 20 kg ska de ha max 5 kg i väskan :) det har jag hållit fast vid och det blir lagom

Annons:
Kitten86
2011-03-22 14:44
#14

Man brukar annars säga att en hund får bära absolut max 25% av sin vikt, och att 20% är "optimalast" för den att bära.

Man ska börja med enbart ett fåtal procent av hundens vikt och att den till en början ska bära korta stunder, max 5 minuter. Sedan sakta öka tiden den bär. Så fort man ökat vikten så ska tiden åka ner till 5 minuter igen för att göra om processen.

#13 Tråkigt att du skriver att din hund e korkad! E väl inte hennes fel att hon hamnar mellan två storlekar heller!!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Eve
2011-03-22 14:57
#15

Det blir nog till att skaffa en Klövjeväska nu när jag får Lön! En får räcka så länge, så får Diesel ha den han har tills vidare :D taggad!

_________________________________

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

[4paws]
2011-03-22 17:40
#16

14# var mest lite komisk :P

och om hon vore korkad skulle hon nog inte kunna ta sig ut buren eller demolera den ibland haha

Kitten86
2011-03-22 20:24
#17

#15  Kul att man kunde bidra med ett tips! Tror verkligen du kommer bli nöjd med väskan!! Foten i munnen

Meddela vad du tyckte och visa gärna bild sen… !!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Eve
2011-03-22 22:34
#18

Det ska jag absolut göra! (:

_________________________________

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Chilli10
2011-04-01 10:29
#19

#12 Gud så fin :D

Vid vilken ålder kan man börja låta dem bära klövjeväska?

[4paws]
2011-04-01 18:13
#20

19# vet inte 100, men jag anser att hunden ska vara färdigväxt för att man inte ska skada hunden

jag började dock innan, fast utan tyngd :) fast hon var 11 mån när jag köpte den och färdigvuxen :P började inte med tyngd förrens vid 18 mån ålder vilket mest berodde på all värme den sommaren

Annons:
Kitten86
2011-04-01 19:08
#21

#19

Beror på vad för hund du har. Den bör vara färdigväxt för att inte vikterna ska slita på hunden och du ska riskera att skada den.

Jag har en sheltie och började låta honom bära väska när han va ca 15 månader. Hade tänkt börja när han va runt året men det tog ett tag att hitta den "rätta" väskan! Har du större hund skulle jag rekomendera att börja vid 18 månader, och att ta det mycket lungt med vikter och öka sakta och lite åt gången!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

[4paws]
2011-04-01 20:32
#22

på tal om vikter

VAD BRUKAR NI ANVÄNDA SOM VIKTER?

tezzla
2011-04-02 11:19
#23

jag kör bajspåsar med sand i, väger så det är lika och ökar lite vikt eftersom, man kan även ta petflaskor med sand, men jag gick löver till påsar när jag skulle ha mer vikt, billigt och bra =)

Kitten86
2011-04-02 11:33
#24

#22

Medans du ökar vikten på din hund så skulle jag rekomendera, precis som #23, påsar med sand i (eller annat som inte tar så stor plats och inte skiftar i väskan men ändå väger). Själv hittade jag ingen sand så jag tog och la hästmat i påsarna istället, fungerar precis lika bra. Det är viktigt att du ser till att vikten blir exakt lika i båda väskorna, annars sliter det på hunden, även om den skiftar i vikt det minsta.

Nu när min hund är uppe i maxvikt har jag funderat på att köpa ankelvikter (till människor) och lägga i väskan istället. Finns ju i olika vikter.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Chilli10
2011-04-02 15:21
#25

#20 #21 Okej. En amstaff är det 9 månader, så hon är ju lite mellan kan man säga. Dock så kan de ju bli rätt tunga, har läst att man ska ta det väldigt försiktigt med "tyngre" motion iom att det kan slita rätt mkt på leder mm om man börjar anstränga dem för mkt för tidigt.

Kitten86
2011-04-03 10:48
#26

#25

Ja, det är ju en tyngre hund, och inte bara det… Amstaff är en hund som växer fram tills att det är ca 18-24 månader gammal då den inte bara växer på höjden utan även på bredden. Så börja hellre senare med vikt träning och öka mycket långsamt och försiktigt. Jag skulle rekomendera att börja runt 18 månader men inte använda några direkta vikter, utan mycket mycket lätt. Så det mest blir träning för huvet och inte för kroppen.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Chilli10
2011-04-03 15:16
#27

#26 Jo precis, de gör ju det. Okej då får vi ta och vänta ett tag :)

Annons:
Kickan90
2011-04-03 16:19
#28

Ja tyngre grejor kan man vänta.
Men jag har faktiskt börjat cykla små runder, typ 10min 1-2gånger i veckan, men hittils bara 1g varannan vecka ^^

du kan börja motionera den längre runder vid 12månader.
eftersom dom växer mycket och snabbt.

men i wp, så skulle jag vänta lite till.
jag har en sele som jag tar lätta kedjor efter mest för att bli van vid att det skramlar bakom.

var inte rädd för att träna för amstaffar har ju sådan energi och någonstans måste man ju göra av den^^ själv tränar jag lydnat 30min varje gång och det blir hon super trött utav :)
sen ger jag henne benmjöl tillskott som ska vara bra för lederna ;)
fick tipset utav veterinärer och hundtränare eftersom man måste motionera dom "mer" än andra hundar och de utvecklas "dubbel" och väldigt fort.

ps.Våra staffar har typ samma tecken på sig ;) hehe!

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Chilli10
2011-04-03 16:46
#29

#28 Hur gammal är din då? :)
Nejdå det är jag inte direkt, bara för att du vet överanstränga henne.. Men vi går relativt långa promenader varje dag, kastar freesbe/pinnar/bollar mm. Tränar en del lydnad/klicker :)
Testade att cykla med henne igår faktiskt, ganska 150 m, cykeln var lite läskig och så var hon lite trött också men annars gick det bra för o vara första ggn :)

Tror att det ska vara sådant i fodret vi ger henne, eller ska börja ge henne from nu :) Hon i butiken menade att det skulle vara bra för leder o så i varje fall.

Ja, kollade i ditt fotoalbum, mkt söt :D

[4paws]
2011-04-04 16:53
#30

23# jo,  jag har med funderat på det, men vet inte var jag ska fixa sand ifrån :P har även funderat på ankelvikter :P

jag böjade mer skor i min första väska eftersom sidorna hoppade när hon travade :( när det blev der tungd så hoppade dem inte mera.

sen gick jag över till vattenflaskor med vatten (lätt att variera vattnet) och började med lite och ökade på :) som mest bar hon 2 liter :D

har äntligen fått fram väskan igen :D:D ska bara ordna lite flaskor som jag kan ha i :P

24# nej, det var vikter i väskan jag menade :)

kom gärna med mer råd :D

Vattnadal
2011-04-12 10:20
#31

För att vänja hundar med väskorna kan man stoppa i fleecefiltar, det väger inget alls, och fyller ut väskan så att de lär sig att ta ut svängarna så att inte väskan skrapar i.

Vi kör med vattenflaskor när vi tränar våra hundar. Sommartid frysta flaskor, för att svalka lite i värmen. Men då har vi husky, som inte alls gillar värmen.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: