Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2384 ggr
Kickan90
2011-03-15 11:39

Träning denna veckan?

**Vad ska ni träna för något med era hundar denna veckan?
**Behöver inte vara WP ;)

själv så har jag uppehåll med just wp.

men istället så går vi ut på en äng med några kompisar så att de får springa av sig och leka en massa, lydnad blir det också samt cykling.

så jag hoppas på bra väder med sol xD

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Annons:
Kickan90
2011-03-15 21:37
#1

Idag provade jag på Cykling med min andra vovve.
Cykeln var lite läskig i början men det gick snabbt över och när vi var på väg hem så ville hon inte in utan bara att jag skulle fortsätta cykla och inte leda cykeln så att hon fick sträcka på sig ordentligt och varva ner xD

Hon kommer säkert ha det jätte roligt i sommar när hon får cykla längre runder, men just nu får hon vänja sig vid 2g i veckan =)

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Eve
2011-03-16 18:00
#2

Vad kul! Jag kör stenhårt på att cykla med hundarna varannan dag. Ska snart dra igång med dw-rundor i spåret, så fort det blir isfritt. Planen är att jag ska åka upp och kolla hur det ser ut där ikväll. Om det är snöfritt, och fritt från arga skidåkare (skämt å sido) då ska jag dra med dem imorrn em (:

_________________________________

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Kickan90
2011-03-16 20:30
#3

#2 var roligt, imorgon ska vi nog kolla på kättingar och se om vi hittar några i rätt vikter till den stora.
Jag ska också cykla varannan dag, men har inte kommit riktigt igång ännu den andra är bara 9månader så hon håller jag på att vänja vid cykeln eftersom amstaffarna är väldigt färdig utvecklade redan vid 1års ålder så kan man börja cykla då så jag börjar vänja henne vid cykeln sålänge och då och då för att det ska bli hennes och min tid tsm och ha de roligt, inte att cykeln är läskig ^^

min stora som är 2,5år älskar att cykla xD blir nästan för glad i början ;)

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Eve
2011-03-16 21:29
#4

Det är härligt när man hittar någon form av träning som hunden verkligen tycker om! (: imorr. Ska jag förbi elljusspåret och se om man kan dra där ;D

_________________________________

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Kickan90
2011-03-17 11:27
#5

#4 härligt :D
Vi ska ut och kolla på kättingar till Foxy i eftermiddag ;)
flyttade hennes nomesele som vi har just nu (ska beställa en wp såfort jag har pengarna till de igen) och hon springer fram och sätter sig, precis som när hon förstår när något roligt är på G. Så hon kommer nog bli jätte glad när hon får dra senare idag =)

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Kitten86
2011-03-18 09:25
#6

Här kommer det nog bli lite drag, drar lättare vikter i ett nomesele, och sen blir det nog ordentliga långpromenader och lite trick/lydnad.

Jag vill OCKSÅ kunna cykla med min!!! Här är det bitvis isfritt medans det på andra ställen är glasis (där solen inte träffar). Och imorse när jag vaknade hade det kommit ett litet puderlager SNÖ igen….. Vill ha vår och snö/isfritt nu!

Längre fram, när vädergudarna är överrens, så ska jag försöka att cykla med River ett par dagar i veckan. Han springer även bredvid när jag är ute och kör, häst och vagn, med min shettis och han har fått börja följa med när jag rider på min stora häst. Kul att kunna ha honom med och på så sätt "slå två flugor i en smäll".

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
Kickan90
2011-03-18 13:29
#7

Blev ingen cykling igår eller drag då det snöade som tusan xD
idag så är det fortfarande snö men snöar inte så då ska jag dra =)
cyklingen blir de inte idag ^^

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Eve
2011-03-19 10:18
#8

#6 - det är härligt när man kan ha hundarna med sig ut och rida. Diesel brukar få följa med mig och min häst ut när vi rider ut (:

_________________________________

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Kitten86
2011-03-20 10:36
#9

#8  Ja, det är verkligen kul. Var ute och körde shettisen igår och River fick föja med. Bra med vagn då han kan få ta snålskjuss en bit om han blir allt för trött… Han har bara varit med på ridtur ett fåtal ggr än så länge då vi håller på att träna in det. Gäller ju att han vet vart han ska ta vägen om det kommer bilat t.ex.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

tezzla
2011-03-20 14:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

denna vecka har vi joggat, tränat wp, klickertränat, tränat lydnad och varit ute i skogen på promenad och sen har dom fått kutat fritt och lekt av sig i skogen idag

[4paws]
2011-03-21 21:51
#11

man ska aldrig börja cykla med en hund innan den är färdig växt. du säger stt din hund är 9 mån så du bör vänta minst 3 mån till innan du fortsätter

har diskuterar frågan med mer kunnigt folk på ett annat forum. det kan skada hunden otroligt mycket även om man bara vill vänja den

varför jäkta? hunden hinner lära sig det tids nog.

Eve
2011-03-22 07:08
#12

#11- vem pratar du med nu?

_________________________________

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Kickan90
2011-03-22 12:48
#13

#11
Man kan visst cykla med en hund 1 - 2 g i veckan, det skadar inte om man cyklar en liten runda. Både hundtränare och veterinärerna har sagt att jag får cykla med henne korta runder och någon gång i veckan, amstaffar utvecklas så mycket snabbare än andra hundraser att det bara är bra om de får börja cykla något litet vid 9månader och lite mer vid 1års ålder.

Men att låta sin tik dra 51kg direkt till sina 17 är inte bra alls, du ska börja med 10% utav hundens vikt och sedan sakta öka!
Dessutom när hon har haft valpar eller är dräktig ska man lägga undan träningen och gå kortare promenader, det är ju som en hårt träning för hunden att vara dräktig och dessutom få ut valparna.

Mer kunnit folk, har du sagt att det är en AMSTAFF och har du frågat veterinärer och hundtränare? privatpersoner tja, alla har ju olika erfarenheter och tycker olika.
Vadå jäkta?, hitills har jag bara cyklat 1gång på 10min.
skadligt? svar: nej. 
nej du får nog fundera också vad du själv skriver/gör med dina hundar innan du petar på oss andra xD

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Annons:
[4paws]
2011-03-22 17:44
#14

10# skrev till TS

13# de jag har pratat med har haft en massa olika hundar. jag valde dock att vänta eftersom jag ville det bästa för min tjej.

tanken var att hon skulle DRA tsm med en annan hund, men eftersom han inte förstod så tog vi la vi i snö istället för att det skulle bli lättare för dem båda.

man får lov att köra som vanligt med hunden tills det är ca en månad kvar till valpningen. så en månad innan till två ånader senare ska man inte träna på något sätt. fast det vet väl du som ska ha valpar nästa år?

Kickan90
2011-03-22 21:05
#15

Vi pratar om sånt som tillhör denna tråden.
Allt annat kan tas privat, fungerar det inte så får man ju allt ta och acceptera det.

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: