Annons:
Etikettweight-pull-i-allmänhet
Läst 1550 ggr
Eve
2010-12-18 09:45

Hur länge har ni hållt på med wp?

Ja, som rubriken lyder.. När började ni med wp?

_________________________________

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Annons:
tezzla
2011-01-27 13:48
#1

jag började med min tik 2007, sen tog jag hem min ast som är omplacering 2008 och startade lätt med honom, nu har jag en russel som är 18 mån och tävlingsplanerna ligger hos honom

Eve
2011-01-27 14:34
#2

Vad kul att ha en plan. Hur fungerar det med tre? Två är inga problem att dra med samtidigt, men hur går du med tre? Eller tar du det i omgångar?

_________________________________

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

tezzla
2011-01-27 14:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

jag kan ut och gå/träna med alla samtidigt, det som kan vara lite jobbigt är att tiken och russeln orkar hålla högre tempo vid tyngre drag än min ast som behöver gå lite saktare, men då får dom anpassa sig efter honom

men ibland tar jag en och en, två och två och vi är ju två st i familjen som hjälps åt, men ibland tar man alla samtidigt ensam, jag brukar ha freja på en sida och grabbarna på den andra, det funkar helt ok

Eve
2011-01-27 14:50
#4

Häftigt! Hur lägger du upp träningen med jrt, för att få honom så stark som möjligt inför tävling?

_________________________________

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

tezzla
2011-01-27 15:02
#5

vi har börjat träna sedan han var 5 mån, sele och stryplänk bakom som start, sen ökat vikt/sträcka sakta men säkert, 0,6 kg, sen ca 1 kg, sen 2 kg osv, började med mer riktig vikt när han var 1 år, då började vi med ca 3 kg som är halva hans vikt, han röntgades och kollades för patella och allt var ok så då började vi träna lite lättare start/stopp,sen intervaller, nu drar han 7 kg i 3 km och 16 kg i 1 km utan problem vissa träninsdagar, start/stopp 18-20 kg, vi tränar olika, men nu har det blivit samma sträcka pga att det inte är plogat där vi kör annars, men annars varierar vi sträckor/underlag, vi har ett ställe där vi mätt upp varje km från 1 km till 1 mil så vi vet hur lång vi drar och sen ökar vi/minskar kätting efter rundan, vissa rundor kör vi längre med lättare vikt

sen simmar vi mycket, kutar mycket lös i skogen och i sandgrop, jogging 1 mil och 17 km 2 ggr i veckan, sen wp 2-3 ggr i veckan, sen promenader, lek mm imellan, det är stor skillnad på honom nu och förr, han ger inte upp och det märks att han är starkare och orkar mer, sen värmer vi sjklart upp innan med rastning/lätt kätting, sen varvar ner med promenad/stretching

detta är minförsta hund med riktiga tävlingsplaner, jag får se om träningen ger resultat när vi väl kmr ut på banan, men just dwrundorna är stor skillnad nu, men det är vagnen han behöver vana vid, vi ska bygga en nu som kmr vara klar till våren

Eve
2011-01-27 15:47
#6

Okej. Jag kör ju båda mina. Diesel har kört sedan förra hösten och Nellie började jag med nu i vinter. Nellie är 1 år gammal och drar 2-5 kg. Vet dock inte hur lång sträckan är vi brukar gå nu, men vi ska snart börja gåi elljusspår istället. Mina ambitioner är väl att båda mina ska tävla så

Småningom.

_________________________________

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Annons:
Kickan90
2011-01-27 18:22
#7

Har inte börjat ännu, men har kollat runt och läst på om wp.
Ska börja med min Schäfer/Labrador så fort som möjligt när vi har hittat en bra sele till henne.
Ska börja senare med min Amstaff när hon börjat växa till sig.

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Upp till toppen
Annons: