Annons:
Etikettweight-pull-i-allmänhet
Läst 4173 ggr
Achatina
2011-02-20 05:15

Vad för slags hund

Lämpar sig bäst till wp? De bilder man oftast ser är ju staffar av olika slag, mastiffer, boxrar och tja, korthåriga hundar i allmänhet. Är det för att det är en förhållandevis ny hundsport i Sverige som det inte finns fler olika typer av raser ute och tränar eller är det något annat som stätter stopp. (Menar raser som tex pudel, kinesisk nakenhund, greyhound etc. som wp hundar).

Annons:
Eve
2011-02-20 12:25
#1

Det är ju lite det dom är finessen med wp, alla hundar kan delta! Jag har schäferblandisar som drar. Det åtnjut

Medtagen schäfermixar som dominerar våran tränningsgrupp, faktisk.

Men det betor nog på vilken klubb man är

Med i, för i SWBA så är det bara egentligen bara för bullar.

_________________________________

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

tezzla
2011-02-20 18:48
#2

för SWBA är det eg bara för bullar? vad baserar du det utalandet på?

det var det dummaste jag hört! jag är tränare i SWBgävleborg och våra stjärnor sedan 3 år tillbaka är just 2 nakenhundar, Bosse sm och em mästare 2 år irad, min blivande stjärna är en jack russel

det finns massa småhundar som tränar/tävlar numera, det har varit en viktklass för -13 kg, men nu är det ändrat  till 2 istället -10 och -15 för småhundarna rasar in, vavvor, frallor, dvärgpinschrar, russlar, phalene, papillon, schipperke, borders, pumi mfl

ALLA raser/blandraser är välkomna att träna/tävla, sen finns det sjklart fördelar med alla sk muskelhundar just för denna sport när man vill tävla, men det är till för alla, men dom som har tävlingsplaner köper ju hund som dom tror har bäst chans, precis som andra köper sina raser efter andra ändamål!

Det finns massa olika raser i alla strl i SWBA, men alla kanske inte är intresserade av just tävling, många tränar och är med på läger osv, och många får upp intresset för tävling senare. men att det bara skulle vara inriktat just för bull & terrierraser är helt fel! det är bara gå in på forumet för att kika på tävlingsres och bilder från alla olika träningar i landets alla lokalgrupper

Eve
2011-02-20 20:46
#3

Står inte SWBA för swedish Working Bulldog assosiation? Eller hat jag fått det om bakfoten som vanligt?

_________________________________

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

tezzla
2011-02-20 21:37
#4

jo det heter den, men för det så är alla välkomna att träna och tävla precis som att blandraser för gå på kurser på kennelklubben och jag kmr träna på bruks med mina som inte är bruksraser, varför namnet är som det är kan jag inte svara på, men ska vi kika på raser och hur det var 2007 när jag började träna och var medlem i WPS så var det övervägande bulldogar där, med tanke på vem som startade upp och alla valpkullar som såldes som wphundar! men det blev som det blev med allt! men det hör inte hit, I SWBA får man träna/tävla med alla hundar! det är inte inriktat på vissa raser, det var det jag vela få fram

Kitten86
2011-02-22 11:45
#5

Alla raser kan vara med att träna, och tävla, WP. Men jag kan tänka mig att konkurrensen på tävlingar e tuffare i de större viktklasserna där staffar, rottweiler, boxer och div. andra "muskelhundar" tävlar mot de mindre klasserna. Har sett allt ifrån kinsesiska nakenhundar och jackrussels till större småhundar träna WP.

Jämförbart med agility där largeklassen domineras av bordercollie som också är svårslagen på tävlingar.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

[4paws]
2011-02-22 18:41
#6

jag har aldrig hållit på med wp, men funderar på att köra lite för att göra min hund lite starkare :) hon är sibbe korsning :) har även en liten valp som ska tränas upp till draghund. har sett många wp klipp på youtube! det ser grymt kul ut :)

lät min tik dra pulka innan hon gick för långt i dräktigheten, hon är verklgien duktig på att dra när hon väl fattar vad de handlar om :) ska även dra lite med med en staffe nu i vår för att träna upp motivationen hos min tik :) asså med att dra ensam :P

hon är grymt duktig på att dra tillsammans med andra och hon börjar dra allt mer själv :) ska ordna fram vikter som hon kan dra nu i vår :)

Annons:
Eve
2011-02-23 08:42
#7

Vad roligt! Var håller du till någonstans?

_________________________________

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

[4paws]
2011-02-23 16:55
#8

7# du glömde skriva vem det var riktad till :P ett misstag som gör med gör rätt ofta haha

själv bor jag i skåne för tillfället :)

Eve
2011-02-23 23:38
#9

#7 - Om man inte skriver vem det är riktat till så är det i regel den som skrev sist… Glad

_________________________________

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Kickan90
2011-03-03 02:15
#10

alla hundraser är lämpliga för weight pullFlört
kör med min schabrador och ska börja till sommaren med min amstaff (=

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

[Ronon-m]
2011-03-05 17:58
#11

Jag tycker att alla raser lämpar sig för Wp!

Jag kör det med min hund som är en blanding mellan kinesisk nakenhund och pudel. Det går kanon! :)

Upp till toppen
Annons: